• Hidup Ini Tujuan nya Mencari Tuhan

    Dari zaman sekolah sampai ke universiti, dah biasa diajar kata kata keramat "percaya pada diri", "apa kita usaha kita akan dapat", "usaha kita sekarang adalah penentu masa depan", "jika kau fikir kau boleh, kau pasti boleh lakukan", "you are what you think" dan banyak lagilah.

    Jujurnya, penat chasing hidup berlumba ni. Namun, tiada siapa kejutkan saya. "

    Dik, kau tak perlu pun berlumba-lumba."

    Yang ada sebelah kanan kiri saya, semua berkejaran, berlumba-lumba macam masuk 400x lumba lari.

    Rupanya bukan kata-kata keramat semua tu, tapi membunuh roh sampai hancur lumat, mengundang maksiat (derhaka kepada Allah). Lalu, membesarkan ananiyah. Nilah punca kita TERHIJAB UNTUK FAHAM TANDA AKHIR ZAMAN.

    Membesarkan nafsu sendiri. Buang pergantungan kepada Tuhan. Kau sibuk berusaha konon mesti dapat, tapi kau lupa apa maksud beriman qada qadar. Lepas tu kau menyalahkan Tuhan..padahal kata keramat kau tu semua mengarut.

    Bila belajar tasawuf, tetiba diajar tawakal itu lebih penting dari segala yang penting. Sebab kita mampu berusaha pun atas tawakal kepada Allah. Kita pun konfius, aik dulu rasanya belajar kena bergantung kepada usaha je. Tawakal tu last sekali. So terpaksa reset otak semula. Penat jugak saya nak reset, tambah pulak saya spesies top scorer dan high competitor. Sedih, nobody tell me. Sis, this is a wrong way.

    Sebab tu maksud tawakal tu sendiri kena clear. Iman qada qadar kena clear. Sistem pendidikan kita harini telah MEMBUNUH TAUHID & TASAWUF.

    Semoga Allah selamatkan siapa yang nampak. Mohon ibu ayah sentiasa betulkan pemikiran anak-anak sendiri. Cukup cukuplah generasi saya dah dirosakkan. Cukuplah. Pedih.

    Sesungguhnya, anxiety, bunuh diri, tekanan hidup adalah bayaran kepada sistem jahiliyah ini dan kita dah hidup selama 100 tahun dengan sistem ini. Kita semua mangsa. Mak ayah kita mangsa. Yang sedar, sedarlah.

    Wallahualam, sekadar berkongsi apa yang saya dah alami dan Allah yang kejutkan saya atas rahmatNya. Sesungguhnya, bergantung kepada diri adalah permulaan kepada kesengsaraan hidup.

    Mana Tuhan kamu?


    #akhirzaman
    #fitnah
    Hidup Ini Tujuan nya Mencari Tuhan Dari zaman sekolah sampai ke universiti, dah biasa diajar kata kata keramat "percaya pada diri", "apa kita usaha kita akan dapat", "usaha kita sekarang adalah penentu masa depan", "jika kau fikir kau boleh, kau pasti boleh lakukan", "you are what you think" dan banyak lagilah. Jujurnya, penat chasing hidup berlumba ni. Namun, tiada siapa kejutkan saya. " Dik, kau tak perlu pun berlumba-lumba." Yang ada sebelah kanan kiri saya, semua berkejaran, berlumba-lumba macam masuk 400x lumba lari. Rupanya bukan kata-kata keramat semua tu, tapi membunuh roh sampai hancur lumat, mengundang maksiat (derhaka kepada Allah). Lalu, membesarkan ananiyah. Nilah punca kita TERHIJAB UNTUK FAHAM TANDA AKHIR ZAMAN. Membesarkan nafsu sendiri. Buang pergantungan kepada Tuhan. Kau sibuk berusaha konon mesti dapat, tapi kau lupa apa maksud beriman qada qadar. Lepas tu kau menyalahkan Tuhan..padahal kata keramat kau tu semua mengarut. Bila belajar tasawuf, tetiba diajar tawakal itu lebih penting dari segala yang penting. Sebab kita mampu berusaha pun atas tawakal kepada Allah. Kita pun konfius, aik dulu rasanya belajar kena bergantung kepada usaha je. Tawakal tu last sekali. So terpaksa reset otak semula. Penat jugak saya nak reset, tambah pulak saya spesies top scorer dan high competitor. Sedih, nobody tell me. Sis, this is a wrong way. Sebab tu maksud tawakal tu sendiri kena clear. Iman qada qadar kena clear. Sistem pendidikan kita harini telah MEMBUNUH TAUHID & TASAWUF. Semoga Allah selamatkan siapa yang nampak. Mohon ibu ayah sentiasa betulkan pemikiran anak-anak sendiri. Cukup cukuplah generasi saya dah dirosakkan. Cukuplah. Pedih. Sesungguhnya, anxiety, bunuh diri, tekanan hidup adalah bayaran kepada sistem jahiliyah ini dan kita dah hidup selama 100 tahun dengan sistem ini. Kita semua mangsa. Mak ayah kita mangsa. Yang sedar, sedarlah. Wallahualam, sekadar berkongsi apa yang saya dah alami dan Allah yang kejutkan saya atas rahmatNya. Sesungguhnya, bergantung kepada diri adalah permulaan kepada kesengsaraan hidup. Mana Tuhan kamu? #akhirzaman #fitnah
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 4873 Views
  • *ABAH GURU SEKUMPUL BERPESAN "JIKA INGIN SELAMAT DI AKHIR ZAMAN INI"*

    1. Jangan banyak cakap (bicara).

    Rasulullah ﷺ juga telah mengingatkan kita akan bahaya dari perbicaraan yang tidak berguna.

    “Sesungguhnya kebanyakan dosa anak Adam berada pada lidahnya.”
    HR. Ath Thabarani, Ibnu Abi Dunya dan Al Baihaqi.

    2. Jangan banyak keluar rumah, kecuali perlu.

    Bila tidak penting, tidak usah keluar rumah, tidak usah kumpul² yang tidak manfaat. Perbanyaklah membaca sholawat, dan Al-Qur'an.

    Jaga hati dari sifat merasa hebat, merasa memiliki, merasa suci. Ingat-ingat akan mati, harta diwarisi keluarga, jasad diwarisi cacing, ilmu kembali pada Sang Maha Pencipta, hanya dosa yang kita bawa maka Syafa'at Rasulullah ﷺ yang kita damba .

    3. Merasa cukup dengan apa yang ada (qona'ah).

    Barangsiapa merasa cukup, sehingga tidak mengharap pemberian orang lain & dapat memelihara lisannya, maka dia akan selamat di dunia dan akhirat

    اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله سيدنا محمد . ماشاء الله تبرك الله
    *📝ABAH GURU SEKUMPUL BERPESAN "JIKA INGIN SELAMAT DI AKHIR ZAMAN INI"💙* 1. Jangan banyak cakap (bicara). Rasulullah ﷺ juga telah mengingatkan kita akan bahaya dari perbicaraan yang tidak berguna. “Sesungguhnya kebanyakan dosa anak Adam berada pada lidahnya.” HR. Ath Thabarani, Ibnu Abi Dunya dan Al Baihaqi. 2. Jangan banyak keluar rumah, kecuali perlu. Bila tidak penting, tidak usah keluar rumah, tidak usah kumpul² yang tidak manfaat. Perbanyaklah membaca sholawat, dan Al-Qur'an. Jaga hati dari sifat merasa hebat, merasa memiliki, merasa suci. Ingat-ingat akan mati, harta diwarisi keluarga, jasad diwarisi cacing, ilmu kembali pada Sang Maha Pencipta, hanya dosa yang kita bawa maka Syafa'at Rasulullah ﷺ yang kita damba . 3. Merasa cukup dengan apa yang ada (qona'ah). Barangsiapa merasa cukup, sehingga tidak mengharap pemberian orang lain & dapat memelihara lisannya, maka dia akan selamat di dunia dan akhirat اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله سيدنا محمد . ماشاء الله تبرك الله
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 3149 Views
  • ☆Tadabbur Kalamullah 16 Syaaban 1445H☆

    وَقَـٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةࣱ وَیَكُونَ ٱلدِّینُ كُلُّهُۥ لِلَّهِۚ فَإِنِ ٱنتَهَوۡا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِمَا یَعۡمَلُونَ بَصِیرࣱ

    "Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata. Kemudian jika mereka berhenti (dari kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan yang baik) kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang mereka kerjakan" [Surah al-Anfal 39]

    #Persoalan mengenai perjuangan dalam Islam merangkumi usaha umat Islam mengembangkan agama ini dengan menjalankan gerakan dakwah ke serata tempat di seluruh pelusuk dunia.

    #Dalam usaha berdakwah itu, mereka menghadapi sekatan, ancaman dan cabaran yang datang dari kebanyakan orang-orang kafir serta sasaran dakwah yang tidak bersikap terbuka untuk mendengar dahulu seruan Islam.

    #Dalam suasana ini, timbul perlawanan dan perjuangan menentang halangan, sekatan dan ancaman dari musuh dakwah. Namun dalam konteks zaman mutakhir ini, perjuangan Islam khususnya dengan pengertian jihad, merangkumi aspek yang luas dengan tidak tertumpu kepada aspek peperangan bersenjata sahaja. Bahkan ia lebih banyak cenderung kepada persoalan memperbaiki umat dan mempertahankan hak-hak umat Islam sama ada melalui gerakan bersenjata, penentangan terhadap pemerintah yang tidak melaksanakan Islam dengan saluran pilihanraya, penulisan dan sebagainya.

    #Makanya, dalam usaha dakwah tersebut di sepanjang zaman, mereka akan menghadapi cabaran dan tentangan dari musuh yang merupakan sebahagian dari ujian Allah swt. Cabaran dan tentangan tersebutlah yang melahirkan reaksi dalam bentuk perjuangan.
    Walaupun Islam mewajibkan perang tetapi Islam menganjurkan keamanan dan kedamaian.

    وَإِن جَنَحُوا۟ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡعَلِیمُ

    "Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" [Surah al-Anfal 61]

    #Jihad dalam Islam adalah kemuncak dan pengawal dasar-dasarnya. Ia juga merupakan pengawal negara orang-orang Islam. Oleh itu, ia adalah prinsip Islam yang agung kerana ia merupakan cara memelihara kebesaran, kemuliaan dan kedaulatan Islam. Sebab itulah jihad menjadi fardu dan perintah yang berkekalan hingga ke hari kiamat. Mana-mana juga kaum yang meninggalkan jihad pasti ditimpa kehinaan, dijajah dan dihina oleh Allah swt dengan penguasaan orang-orang jahat dan berperangai buruk.

    #Daripada Ibnu Umar r.a berkata, aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda:

    إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ، وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ، وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ، وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ، سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا لَايَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ

    “Apabila kalian melakukan jual beli dengan cara ‘inah (riba), berpegang pada ekor sapi (sibuk dengan perternakan dan pertanian), kalian redha dengan hasil tanaman dan kalian meninggalkan jihad, maka Allah akan membuat kalian dikuasai oleh kehinaan yang tidak ada sesuatu pun yang mampu mencabut kehinaan tersebut (dari kalian) sampai kalian kembali kepada agama kalian" (HR Abu Dawud)

    #Allah swt berfirman mengenai orang-orang beriman yang akan mendapat azab seksa yang pedih sekiranya meninggalkan jihad....

    ... Bersambung...

    ♡Berjihadlah di medan dakwah atau di medan peperangan dengan penuh kesungguhan agar Islam sentiasa terbela dan tertegak dengan jayanya♡

    Ust naim
    Klik link ini untuk    
    http://bit.ly/tadabburkalamullah

    Facebook:   
    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    ☆Tadabbur Kalamullah 16 Syaaban 1445H☆ وَقَـٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةࣱ وَیَكُونَ ٱلدِّینُ كُلُّهُۥ لِلَّهِۚ فَإِنِ ٱنتَهَوۡا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِمَا یَعۡمَلُونَ بَصِیرࣱ "Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata. Kemudian jika mereka berhenti (dari kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan yang baik) kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang mereka kerjakan" [Surah al-Anfal 39] #Persoalan mengenai perjuangan dalam Islam merangkumi usaha umat Islam mengembangkan agama ini dengan menjalankan gerakan dakwah ke serata tempat di seluruh pelusuk dunia. #Dalam usaha berdakwah itu, mereka menghadapi sekatan, ancaman dan cabaran yang datang dari kebanyakan orang-orang kafir serta sasaran dakwah yang tidak bersikap terbuka untuk mendengar dahulu seruan Islam. #Dalam suasana ini, timbul perlawanan dan perjuangan menentang halangan, sekatan dan ancaman dari musuh dakwah. Namun dalam konteks zaman mutakhir ini, perjuangan Islam khususnya dengan pengertian jihad, merangkumi aspek yang luas dengan tidak tertumpu kepada aspek peperangan bersenjata sahaja. Bahkan ia lebih banyak cenderung kepada persoalan memperbaiki umat dan mempertahankan hak-hak umat Islam sama ada melalui gerakan bersenjata, penentangan terhadap pemerintah yang tidak melaksanakan Islam dengan saluran pilihanraya, penulisan dan sebagainya. #Makanya, dalam usaha dakwah tersebut di sepanjang zaman, mereka akan menghadapi cabaran dan tentangan dari musuh yang merupakan sebahagian dari ujian Allah swt. Cabaran dan tentangan tersebutlah yang melahirkan reaksi dalam bentuk perjuangan. Walaupun Islam mewajibkan perang tetapi Islam menganjurkan keamanan dan kedamaian. وَإِن جَنَحُوا۟ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡعَلِیمُ "Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" [Surah al-Anfal 61] #Jihad dalam Islam adalah kemuncak dan pengawal dasar-dasarnya. Ia juga merupakan pengawal negara orang-orang Islam. Oleh itu, ia adalah prinsip Islam yang agung kerana ia merupakan cara memelihara kebesaran, kemuliaan dan kedaulatan Islam. Sebab itulah jihad menjadi fardu dan perintah yang berkekalan hingga ke hari kiamat. Mana-mana juga kaum yang meninggalkan jihad pasti ditimpa kehinaan, dijajah dan dihina oleh Allah swt dengan penguasaan orang-orang jahat dan berperangai buruk. #Daripada Ibnu Umar r.a berkata, aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda: إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ، وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ، وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ، وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ، سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا لَايَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ “Apabila kalian melakukan jual beli dengan cara ‘inah (riba), berpegang pada ekor sapi (sibuk dengan perternakan dan pertanian), kalian redha dengan hasil tanaman dan kalian meninggalkan jihad, maka Allah akan membuat kalian dikuasai oleh kehinaan yang tidak ada sesuatu pun yang mampu mencabut kehinaan tersebut (dari kalian) sampai kalian kembali kepada agama kalian" (HR Abu Dawud) #Allah swt berfirman mengenai orang-orang beriman yang akan mendapat azab seksa yang pedih sekiranya meninggalkan jihad.... ... Bersambung... ♡Berjihadlah di medan dakwah atau di medan peperangan dengan penuh kesungguhan agar Islam sentiasa terbela dan tertegak dengan jayanya♡ 🐊Ust naim Klik link ini untuk     http://bit.ly/tadabburkalamullah Facebook:    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    BIT.LY
    Tadabbur Kalamullah
    Oleh Ustaz Muhamad Naim Haji Hashim
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 6679 Views
  • ☆Tadabbur Kalamullah 16 Rejab 1445H☆

    قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

    "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna" [Surah Az-Zumar 9]

    #Sambungan bicara berkaitan kemuliaan dan penghormatan terhadap para ulamak.

    #Dulu, Sultan-sultan di Tanah Melayu ini sangat mengasihi, menghormati dan membesarkan para ulamak. Para ulamak dijadikan tempat rujuk sekelian Baginda Raja-raja Melayu itu. Bahkan para sultan itu sendiri pun alim-alim dan warak orangnya seperti contoh Sultan Zainal Abidin di Terengganu dan lain-lain. 

    #Antara sekian ramai sultan di dunia Melayu, terdapat beberapa orang sultan yang terlibat secara langsung dalam aktiviti Islam. Ada yang mengasihi ulamak, bahkan ada yang mempunyai pengetahuan yang luas tentang agama Islam. Ada juga yang menghasilkan karangan berupa risalah atau pun kitab. Sultan Sulaiman, Sultan Selangor Darul Ehsan dapat dikategorikan seorang sultan yang mengasihi ulamak.

    #Atas rasa kewajipan dan tanggungjawab menyebar dan mempertingkatkan pengetahuan Islam dalam Kerajaan Selangor, Sultan Sulaiman telah mendatangkan beberapa orang ulamak besar dalam kerajaan yang diperintahnya. Antara ulamak yang paling dekat dengannya ialah Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani.

    #Sultan Sulaiman sangat mesra dan kasih kepada Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani hinggalah suatu ketika baginda hendak ke luar negara (terutama ke London), ulamak yang berasal dari Patani ini ikut bersama-sama dalam rombongan baginda. 

    #Peristiwa ini mencerminkan bahawa Sultan Sulaiman berusaha sedemikian rupa menggabungkan kerjasama, kesepaduan dan keserasian antara umara dan ulamak sebagaimana yang disuruh oleh Rasulullah saw. Dalam penyebaran Islam di negeri lain selain Selangor, Sultan Sulaiman juga mempunyai rasa tanggungjawab. Sebagai buktinya, walaupun baginda kasih terhadap Tengku Muhammad bin Tengku Mahmud Zuhdi al-Fathani, namun kerana masyarakat Jambi sangat memerlukan ulamak, baginda merestui keberangkatan Tengku Muhammad dari Klang ke Jambi. 

    #Menurut Sejarah Melayu, Sultan Melaka telah diIslamkan oleh Syed Abdul Aziz, ulamak juga pendakwah di Jeddah. Kemudian keturunan Syed Abdul Aziz menggantikan beliau sebagai Qadhi Melaka beberapa generasi seperti anaknya, Qadhi Maulana Yusof dan cucunya, Qadhi Munawar Syah. Beberapa ulamak lain turut menjadi pembesar di Melaka seperti Maulana Abu Bakar dan Maulana Sadar Jahan. Pada zaman Sultan Mahmud Syah (1488-1511M), Qadhi Munawar Syah dan Maulana Sadar Jahan adalah ulamak yang paling berpengaruh di istana, bahkan pada zaman Sultan Ahmad Syah (1511M), Maulana Sadar Jahan adalah Penasihat Sultan.

    #Peranan ulamak dalam istana Melaka bukan hanya sebagai guru agama atau pakar rujuk hukum agama sahaja, tetapi turut berperanan untuk menyebarkan Islam, menguatkuasakan undang-undang Islam seperti penggubalan Hukum Kanun Melaka, sebagai pembesar bertaraf menteri dan juga penasihat yang berpengaruh ke atas Sultan Melaka.

    #Selain itu, di alam kesultanan Melayu Nusantara, sebahagian besar ulamak telah berperanan sebagai penasihat istana sehingga beberapa perkara seperti penyebaran dakwah, pengajian ilmu Islam, pelaksanaan pentadbiran Islam dan penguatkuasan Syariat dapat dibuat sehingga Daulah yang dibina berdiri kukuh.

    ... Bersambung ...

    ♡Letakkanlah peranan ulamak di kedudukan yang betul dan atas landasannya yang sebenar, insyaAllah perjalanan hidup kita semua termasuk para pemimpin akan sentiasa berada di bawah lembayung dan rahmat Allah swt♡

    Ust naim
    Klik link ini untuk    
    http://bit.ly/tadabburkalamullah

    Facebook:   
    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    ☆Tadabbur Kalamullah 16 Rejab 1445H☆ قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna" [Surah Az-Zumar 9] #Sambungan bicara berkaitan kemuliaan dan penghormatan terhadap para ulamak. #Dulu, Sultan-sultan di Tanah Melayu ini sangat mengasihi, menghormati dan membesarkan para ulamak. Para ulamak dijadikan tempat rujuk sekelian Baginda Raja-raja Melayu itu. Bahkan para sultan itu sendiri pun alim-alim dan warak orangnya seperti contoh Sultan Zainal Abidin di Terengganu dan lain-lain.  #Antara sekian ramai sultan di dunia Melayu, terdapat beberapa orang sultan yang terlibat secara langsung dalam aktiviti Islam. Ada yang mengasihi ulamak, bahkan ada yang mempunyai pengetahuan yang luas tentang agama Islam. Ada juga yang menghasilkan karangan berupa risalah atau pun kitab. Sultan Sulaiman, Sultan Selangor Darul Ehsan dapat dikategorikan seorang sultan yang mengasihi ulamak. #Atas rasa kewajipan dan tanggungjawab menyebar dan mempertingkatkan pengetahuan Islam dalam Kerajaan Selangor, Sultan Sulaiman telah mendatangkan beberapa orang ulamak besar dalam kerajaan yang diperintahnya. Antara ulamak yang paling dekat dengannya ialah Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani. #Sultan Sulaiman sangat mesra dan kasih kepada Tengku Mahmud Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani hinggalah suatu ketika baginda hendak ke luar negara (terutama ke London), ulamak yang berasal dari Patani ini ikut bersama-sama dalam rombongan baginda.  #Peristiwa ini mencerminkan bahawa Sultan Sulaiman berusaha sedemikian rupa menggabungkan kerjasama, kesepaduan dan keserasian antara umara dan ulamak sebagaimana yang disuruh oleh Rasulullah saw. Dalam penyebaran Islam di negeri lain selain Selangor, Sultan Sulaiman juga mempunyai rasa tanggungjawab. Sebagai buktinya, walaupun baginda kasih terhadap Tengku Muhammad bin Tengku Mahmud Zuhdi al-Fathani, namun kerana masyarakat Jambi sangat memerlukan ulamak, baginda merestui keberangkatan Tengku Muhammad dari Klang ke Jambi.  #Menurut Sejarah Melayu, Sultan Melaka telah diIslamkan oleh Syed Abdul Aziz, ulamak juga pendakwah di Jeddah. Kemudian keturunan Syed Abdul Aziz menggantikan beliau sebagai Qadhi Melaka beberapa generasi seperti anaknya, Qadhi Maulana Yusof dan cucunya, Qadhi Munawar Syah. Beberapa ulamak lain turut menjadi pembesar di Melaka seperti Maulana Abu Bakar dan Maulana Sadar Jahan. Pada zaman Sultan Mahmud Syah (1488-1511M), Qadhi Munawar Syah dan Maulana Sadar Jahan adalah ulamak yang paling berpengaruh di istana, bahkan pada zaman Sultan Ahmad Syah (1511M), Maulana Sadar Jahan adalah Penasihat Sultan. #Peranan ulamak dalam istana Melaka bukan hanya sebagai guru agama atau pakar rujuk hukum agama sahaja, tetapi turut berperanan untuk menyebarkan Islam, menguatkuasakan undang-undang Islam seperti penggubalan Hukum Kanun Melaka, sebagai pembesar bertaraf menteri dan juga penasihat yang berpengaruh ke atas Sultan Melaka. #Selain itu, di alam kesultanan Melayu Nusantara, sebahagian besar ulamak telah berperanan sebagai penasihat istana sehingga beberapa perkara seperti penyebaran dakwah, pengajian ilmu Islam, pelaksanaan pentadbiran Islam dan penguatkuasan Syariat dapat dibuat sehingga Daulah yang dibina berdiri kukuh. ... Bersambung ... ♡Letakkanlah peranan ulamak di kedudukan yang betul dan atas landasannya yang sebenar, insyaAllah perjalanan hidup kita semua termasuk para pemimpin akan sentiasa berada di bawah lembayung dan rahmat Allah swt♡ 🐊Ust naim Klik link ini untuk     http://bit.ly/tadabburkalamullah Facebook:    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    BIT.LY
    Tadabbur Kalamullah
    Oleh Ustaz Muhamad Naim Haji Hashim
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 8489 Views
  • ☆Tadabbur Kalamullah 15 Rejab 1445H☆

    قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

    "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna" [Surah Az-Zumar 9]

    #Sambungan lagi bicara berkaitan kemuliaan para ulamak dan penghormatan terhadap mereka.

    #Khalifah Umar bin Abdul Aziz di zaman belajarnya, beliau menuntut ilmu dengan beberapa ulamak besar dari kalangan sahabat Nabi yang hebat seperti Sayidina Ubadah bin as-Shomit, Sayidina Abdullah bin Umar bin al-Khattab. Beliau juga berguru dengan ulamak tabiin yang masyhur seperti Imam Said bin Musaiyib, Ubaidillah bin Abdillah bin Utbah bin Mas'ud.

    #Beliau sangat menghormati dan menyanjungi semua gurunya. Beliau tersangat menyanjungi dan memuliakan gurunya Ubaidillah bin Abdilllah, belajar dariNya, beradab dengan akhlaknya dan begitu terkesan dengan Ubaidillah. Beliau pernah berkata:

    "Aku lebih suka berada dalam majlis ilmu Ubaidillah daripada diberikan kepadaku 1000 dinar" (Lihat: Umar bin Abdul Aziz, Abdullah Sattar Syeikh)

    #Katanya lagi: "Kalaulah Ubaidillah masih hidup, aku tidak akan mengeluarkan arahan melainkan setelah daku meminta pandangan darinya". *Ubaidillah pada waktu itu merupakan mufti di Madinah dan salah seorang daripada 7 ulamak fikah terkenal di Madinah. (Lihat: Siyar A'lam an-Nubala')

    #Ketika Umar bin Abdul Aziz dilantik menjadi gabenor di Thaif, beliau melantik 10 orang ulamak terhebat di Madinah untuk menjadi penasihat serta pembantunya. Beliau berkata kepada para ulamak ini:

    "Sesungguhnya aku memanggil kamu kerana satu tugas yang bergaji tetap. Ini bertujuan agar kamu menjadi pembantuku untuk menegakkan kebenaran. Aku tidak akan membuat apa-apa keputusan kecuali setelah mendengar pandangan daripada kamu semua" (Lihat: Suwar min hayat at-Tabiin)

    #Hebatnya pemimpin dahulu, mereka menjadi ulamak sebagai pembantu dan penasihat bahkan sentiasa memuliakan, menyanjungi dan menghormati mereka sebagai orang berilmu, alim ulamak dan penunjuk kebenaran.

    #Zaman kita hari ini, mufti menasihati dan menegur, mufti pula dikecam, ditegur menimbulkan polemik kepada masyarakat dan dipersalahkan serta mufti pula minta maaf kepada orang yang dinasihati. Lebih daripada itu, menteri/pemimpin pula mengeluarkan kenyataan bahawa SOP perlu diadakan sebelum mufti keluar sebarang kenyataan. Akhir zaman, mufti dan para alim ulamak pula yang dinasihati oleh pemimpin dan netizen, bukannya mereka yang menasihati pemimpin dan orang ramai. Pelik lagi ajaib.

    ♡Lihatlah pemimpin dan orang dulu yang menjadikan ulamak sebagai penasihat, penegur kesalahan dan pembetul kesilapan bukannya dijatuhkan martabat kedudukan ulamak. Contohilah mereka yang memuliakan ulamak, agar kita sentiasa diatas landasan kebenaran selamanya♡

    Ust naim
    Klik link ini untuk    
    http://bit.ly/tadabburkalamullah

    Facebook:   
    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    ☆Tadabbur Kalamullah 15 Rejab 1445H☆ قُلۡ هَلۡ یَسۡتَوِی ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna" [Surah Az-Zumar 9] #Sambungan lagi bicara berkaitan kemuliaan para ulamak dan penghormatan terhadap mereka. #Khalifah Umar bin Abdul Aziz di zaman belajarnya, beliau menuntut ilmu dengan beberapa ulamak besar dari kalangan sahabat Nabi yang hebat seperti Sayidina Ubadah bin as-Shomit, Sayidina Abdullah bin Umar bin al-Khattab. Beliau juga berguru dengan ulamak tabiin yang masyhur seperti Imam Said bin Musaiyib, Ubaidillah bin Abdillah bin Utbah bin Mas'ud. #Beliau sangat menghormati dan menyanjungi semua gurunya. Beliau tersangat menyanjungi dan memuliakan gurunya Ubaidillah bin Abdilllah, belajar dariNya, beradab dengan akhlaknya dan begitu terkesan dengan Ubaidillah. Beliau pernah berkata: "Aku lebih suka berada dalam majlis ilmu Ubaidillah daripada diberikan kepadaku 1000 dinar" (Lihat: Umar bin Abdul Aziz, Abdullah Sattar Syeikh) #Katanya lagi: "Kalaulah Ubaidillah masih hidup, aku tidak akan mengeluarkan arahan melainkan setelah daku meminta pandangan darinya". *Ubaidillah pada waktu itu merupakan mufti di Madinah dan salah seorang daripada 7 ulamak fikah terkenal di Madinah. (Lihat: Siyar A'lam an-Nubala') #Ketika Umar bin Abdul Aziz dilantik menjadi gabenor di Thaif, beliau melantik 10 orang ulamak terhebat di Madinah untuk menjadi penasihat serta pembantunya. Beliau berkata kepada para ulamak ini: "Sesungguhnya aku memanggil kamu kerana satu tugas yang bergaji tetap. Ini bertujuan agar kamu menjadi pembantuku untuk menegakkan kebenaran. Aku tidak akan membuat apa-apa keputusan kecuali setelah mendengar pandangan daripada kamu semua" (Lihat: Suwar min hayat at-Tabiin) #Hebatnya pemimpin dahulu, mereka menjadi ulamak sebagai pembantu dan penasihat bahkan sentiasa memuliakan, menyanjungi dan menghormati mereka sebagai orang berilmu, alim ulamak dan penunjuk kebenaran. #Zaman kita hari ini, mufti menasihati dan menegur, mufti pula dikecam, ditegur menimbulkan polemik kepada masyarakat dan dipersalahkan serta mufti pula minta maaf kepada orang yang dinasihati. Lebih daripada itu, menteri/pemimpin pula mengeluarkan kenyataan bahawa SOP perlu diadakan sebelum mufti keluar sebarang kenyataan. Akhir zaman, mufti dan para alim ulamak pula yang dinasihati oleh pemimpin dan netizen, bukannya mereka yang menasihati pemimpin dan orang ramai. Pelik lagi ajaib. ♡Lihatlah pemimpin dan orang dulu yang menjadikan ulamak sebagai penasihat, penegur kesalahan dan pembetul kesilapan bukannya dijatuhkan martabat kedudukan ulamak. Contohilah mereka yang memuliakan ulamak, agar kita sentiasa diatas landasan kebenaran selamanya♡ 🐊Ust naim Klik link ini untuk     http://bit.ly/tadabburkalamullah Facebook:    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    BIT.LY
    Tadabbur Kalamullah
    Oleh Ustaz Muhamad Naim Haji Hashim
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 8376 Views
  • PARASIT ADA DI DALAM SETIAP INDIVIDU! TEMUDUGA DENGAN PENGARAH INSTITUT PARASITOLOGI TENTANG PENYEBAB UTAMA DI DUNIA YANG MENGHAPUSKAN KESIHATAN KITA

    Dr. Ahmad Shaheer:

    Pengarah Pusat Inovasi Perubatan di Malaysia.

    Saintis dan ahli parasit emeritus

    20 tahun pengalaman

    ...terdapat beribu-ribu parasit yang boleh hidup di dalam hati, otak, paru-paru, darah, perut. Dan hampir kesemuanya boleh membawa maut. Ada di antaranya...

    Dr. Ahmad Shaheer:
    Pengarah, Presiden dan Ketua Institut Parasitologi Malaysia.

    Dr. Ahmad Shaheer ialah pakar onkologi dan parasitologi terkemuka, terkenal kerana menggabungkan terapi tradisional dan alternatif untuk penyakit parasit dan menyediakan pesakit dengan rawatan yang paling berkesan yang mungkin.

    Anda telah membuat penemuan sensasi dan membuktikan dalam kerja saintifik anda bahawa papilloma, ketuat dan herpes pada kulit adalah tanda mabuk badan yang teruk oleh parasit.


    Menurut data terkini dari WHO, parasit yang hidup di dalam tubuh manusia bertanggungjawab untuk kebanyakan penyakit maut.

    Secara statistik, 1.5 ribu orang mati setiap tahun akibat penyakit parasit di Malaysia. Anda mungkin tidak menyedari bahawa anda adalah mangsa dan sudah mempunyai kawanan parasit berbahaya yang berkerumun di dalam diri anda.

    Daripada hepatitis dan ulser perut kepada kanser. Ketuat, papilloma dan juga herpes adalah tanda pertama jangkitan oleh bakteria malignan. Tahap serangan adalah sedemikian rupa sehingga parasit hidup di dalam hampir semua orang, yang anda perlu mula merawat dengan segera!

    Bagaimana untuk menghilangkan pertumbuhan kulit yang memabukkan secara kekal pada membran mukus dan organ dalaman

    Doktor, sejauh manakah laporan WHO mengenai serangan parasit benar?

    Beberapa tahun lalu, komuniti perubatan berpendapat bahawa parasit hanya melemahkan sistem imun manusia, tetapi bukan punca utama penyakit. Kini, apabila statistik dan kajian saya mula terkumpul, ia menjadi jelas bahawa parasit parasit dalam badan adalah punca kemunculan papilloma, ketuat, herpes dan neoplasma lain pada kulit dan membran mukus.

    Penting! JANGAN ABAIKAN GEJALANYA! Jangkitan parasit boleh menyebabkan hampir semua penyakit.

    Gejala pertama kehadiran parasit dalam badan anda:

    nafas berbau
    keletihan kronik
    Papiloma, herpes, HPV (walaupun 1 kali)
    Alahan (ruam dan kemerahan pada kulit, mata berair)
    Rambut dan kuku kusut
    migrain
    Gangguan gastrousus (cirit-birit, kembung perut, sembelit)
    Berat badan berlebihan atau penurunan berat badan yang cepat
    sakit sendi dan otot
    Kegugupan, tidur dan gangguan selera makan.
    Lingkaran gelap, beg di bawah mata atau tumit merekah.
    Terdapat 96% kemungkinan anda mempunyai parasit dalam badan anda jika mana-mana gejala ini berlaku. Mereka mesti dirawat dengan segera.

    Parasit pada umumnya dianggap tidak lebih daripada cacing remeh: bagaimana ia boleh menyebabkan kematian seseorang?

    Dan ia tidak benar: sebarang pertumbuhan atau pembentukan pada kulit adalah tanda pertama kehadiran parasit yang mematikan seperti cacing cambuk dan alveococcosis, yang menyebabkan kanser. Secara peribadi, saya mempercayai statistik Lembaga Perubatan.

    Selain cacing gelang biasa, terdapat beribu-ribu parasit yang boleh hidup di dalam hati, otak, paru-paru, darah, dan perut. Dan hampir kesemuanya boleh membawa maut! Sebahagian daripada mereka segera memusnahkan tubuh manusia. Parasit lain hidup tanpa dikesan sehingga bilangan mereka sangat besar sehingga badan tidak dapat menanganinya dan orang itu mati.

    MEREKA MENYEBABKAN SIRI KOMPLIKASI MAUT: INFARCSI, KANSER, SIRRHOSIS, NEPHRITIS, DEKOMPOSISI BUAH PINGGANG, DLL.

    Sehingga 97% daripada populasi dijangkiti


    Lebih daripada 2,000 spesies parasit diketahui hidup dalam tubuh manusia dan kesemuanya menyebabkan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki kepada kesihatan kita.

    Di forum yang sama, saya menemui ujian menarik yang akan membantu mengenal pasti kecenderungan untuk hipertensi, menunjukkan keterukan penyakit ini dan kemungkinan komplikasi, serangan jantung atau strok.

    Saya secara peribadi tidak pernah berjumpa dengan orang yang tidak mempunyai herpes atau ketuat sekurang-kurangnya sekali. Sebarang pertumbuhan pada kulit adalah tanda pertama parasit dan penunjuk jangkitan serius. Jika anda pernah mengalami mana-mana penyakit yang disebutkan di atas, Saya memberi jaminan kepada anda bahawa terdapat keracunan oleh parasit dalam badan anda dan rawatan adalah perlu. Sebahagian besar daripada apa yang dipanggil "kematian semula jadi" adalah akibat daripada pengabaian kesihatan. Sekalipun ia adalah virus papilloma manusia atau virus herpes memasuki badan anda tanpa rawatan yang betul - ia akan kekal bersama anda selama-lamanya!

    Ujian untuk mengetahui sama ada anda mempunyai
    parasit dalam badan anda

    mulakan ujian
    Bolehkah anda memberikan contoh spesifik jangkitan parasit?

    Saya boleh mengira beratus-ratus kes. Tetapi saya akan memberi tumpuan kepada yang paling menggambarkan bahaya parasit.

    Ternyata mana-mana neoplasma, sama ada di dalam atau di luar badan (pada kulit), boleh berakhir dengan kanser. Dan, secara formal, bukan orang itu sendiri yang dijangkiti, tetapi jenis genetiknya. Sel-sel malignan merebak ke seluruh badan dan keracunan teruk berlaku. Ini berlaku apabila jangkitan memasuki nodus limfa seseorang. Lama kelamaan, mereka berkembang menjadi tumor kanser, dengan cepat menjangkiti orang itu. Kematian berlaku dalam beberapa bulan. Hanya minggu lepas satu lagi kes orang yang meninggal akibat tumor ini telah didaftarkan.


    Di tengah-tengah foto ini: sel-sel papillomavirus manusia malignan, yang dihantar melalui membran mukus

    Satu lagi kes biasa ialah jangkitan otak manusia oleh parasit. Ini hanyalah satu contoh bagaimana virus herpes yang tidak dirawat (dalam kes ini pada bibir) membawa kepada neurosis, dan pada peringkat kemudian, apabila otak dipenuhi dengan parasit, kanser berkembang.


    Oleh itu, ingat bahawa mana-mana neoplasma pada kulit adalah tanda pertama dan agen jangkitan yang serius. Jika anda pernah mengalami mana-mana pembentukan yang disebutkan di atas, saya memberi jaminan bahawa terdapat mabuk parasit dalam badan anda dan rawatan adalah perlu segera.

    Tetapi pada hakikatnya, sel-sel kanser yang tidak aktif terdapat dalam kira-kira 23% orang. Malah, ia adalah satu daripada empat. Pada fasa awal mereka, mereka benar-benar tidak kelihatan. Ramai orang mengabaikan penampilan ketuat, papilloma dan tahi lalat baru, dengan itu menjadi lebih teruk terhadap keadaan mereka.

    Semakin lama masa berlalu, semakin banyak keracunan yang ketara, semuanya terima kasih kepada parasit. Mereka adalah punca utama penyakit yang boleh membawa maut dan tidak boleh diubati, jadi saya menasihati semua orang untuk memulakan rawatan dengan segera untuk mengelakkan akibat yang membawa maut jangkitan , yang boleh berlaku dalam 100 % daripada kes virus papiloma manusia.

    Apakah risiko lain dari jangkitan parasit?

    Fibroid, fibroid, cystic fibrosis, adrenal, pundi kencing dan keradangan buah pinggang berkembang. Dan, sudah tentu, penuaan pramatang kulit, kedutan, beg di bawah mata, ketuat dan papilloma pada muka dan leher. Badan.


    Jadi bagaimana kita boleh melindungi diri daripada parasit? Adakah terdapat sebarang kaedah rawatan?

    Malangnya, tiada kaedah yang boleh menghilangkan parasit dalam badan kita. Ini sebahagiannya kerana terdapat begitu banyak spesies parasit (lebih daripada 2,000 spesies yang diketahui) dan sebahagiannya kerana ia sangat sukar untuk dikesan.

    Analisis parasit lengkap di Malaysia boleh didapati di beberapa tempat dan menelan belanja yang besar.Nasib baik, saya sendiri adalah pengarah dan ketua institut parasitologi di Malaysia dan telah dapat menjadi yang pertama untuk membangunkan rawatan inovatif untuk menghapuskan badan parasit selama-lamanya.

    Apakah suplemen itu dan bagaimana ia berfungsi?

    Suplemen ini adalah , suplemen antiparasit, dicipta dengan bantuan Institut Parasitologi kami dan sekumpulan saintis muda bebas.

    Pada masa yang sama, saya sedang mengusahakan dua dozen suplemen anti-parasit. Bagaimanapun, dalam proses pembangunan, Parasotin didapati paling berkesan.

    Parasotin ialah gabungan unik hempedu kenari hitam, jujeña splint, jus buah sumac dan 20 komponen pelengkap lain. Dalam proses mencipta dan menguji, ia telah terbukti sangat berkesan. Hari ini, ia benar-benar satu-satunya produk yang berkesan . Dan jika ia hanya masalah wang, semua yang dicipta akan dieksport. China dan Eropah akan membeli Parasotin pada hampir apa-apa harga.

    Dan yang paling penting! Ia BUKAN produk kimia, tetapi produk semulajadi sepenuhnya, yang menghapuskan tindak balas alahan, ketidakseimbangan usus dan masalah lain yang berlaku apabila dirawat dengan pil klasik!

    Ulasan Pakar:


    Profesor Dr. Amina Ahmad:

    Pakar sakit puan - ahli endokrin

    "Saya sering melihat wanita yang telah dijangkiti HPV. Kanser serviks adalah hukuman yang mengerikan bagi mana-mana daripada mereka. Pembedahan tidak ditunjukkan untuk kanser serviks peringkat ketiga dan pilihan rawatan sentiasa ditentukan secara individu bergantung pada tahap proses dan kehadiran penyakit bersamaan.Dalam kes ini, dua kaedah rawatan digunakan.Pertama ialah penyinaran jarak jauh: 3D conformal radiotherapy.Dan kaedah kedua yang kami gunakan ialah Parasotin. Kini kanser serviks pun boleh disembuhkan dengan ubat-ubatan sahaja.Anda Bertuah untuk hidup pada zaman ini. Orang sering bertanya kepada saya tentang kapsul ajaib ini. Secara peribadi, saya akan memberitahu semua orang sekali dan untuk semua: Parasotin adalah penyelesaian saya untuk hari ini! Ia adalah satu-satunya kapsul yang telah menyelamatkan nyawa ramai pesakit. Kami sentiasa memulakan rawatan dengan produk ini dan dalam 90% kes ia sesuai untuk dua."

    Kajian saintifik:

    Ini adalah keputusan rasmi kajian mengenai Parasotin di Institut Penyelidikan Parasitologi Perubatan dan Perubatan Inovatif:

    1. Keberkesanan Parasotin dinilai dengan kaedah konvensional (nisbah antara bilangan penawar dan jumlah pesakit dalam kumpulan 100 orang yang mengambil produk):

    - penghapusan parasit serta telurnya: 99%,

    - peraturan dan peningkatan fungsi pankreas: 95%,

    - penghapusan dermatitis alahan: 87%,

    - penghapusan gastrik, ulser dan cirit-birit: 83%,

    - penghapusan anemia: 91%,

    - Penghapusan ketuat, papilloma dan ketumbuhan: 100%.

    Pemulihan bermakna penghapusan virus papilloma manusia, herpes kulit dan ketuat, dan tiada pengulangan dalam tempoh 10 bulan.

    2. Tiada kesan sampingan negatif, termasuk tindak balas alahan, telah dikenalpasti.

    3. Parasotin diiktiraf sebagai agen peneraju dalam memerangi parasit dalam badan kita.

    Saya pasti bahawa pembaca kami akan berminat untuk mengetahui di mana untuk membeli Parasotin.

    Untuk masa kini, hanya boleh dibeli melalui laman web kami (Healthy Malaysia).Pada beberapa kali kami telah cuba berunding dengan rangkaian farmasi, tetapi mereka mahu mengenakan bayaran premium tertinggi untuk Parasotin dan menjualnya pada harga beberapa kali lebih tinggi daripada apa yang kita mahukan.

    Institut Parasitologi ialah organisasi bukan untung. Dan kami tidak mahu membuat wang. Kami hanya mahu menawarkan produk ini kepada seluruh penduduk. Jadi kami menjualnya dengan kerugian dan membuat perbezaan dengan mengeksportnya. Dan objektif utama rantaian farmasi adalah untuk mendapatkan wang. Sekarang ini, Institut Perubatan dan Farmakologi Kebangsaan bersama pengeluar Parasotin sendiri telah melancarkan promosi istimewa di mana anda boleh meminta Parasotin dengan diskaun sehingga50%!INSTITUT PERUBATAN DAN FARMAKOLOGI KEBANGSAAN Malaysia mengambil alih separuh daripada pembiayaan itu.

    Permintaan untuk produk ini telah meningkat sepuluh kali ganda dan tidak mencukupi untuk semua orang, jadi hari-hari terakhir promosi ini anda boleh mendapatkannya dengan diskaun hanya melalui cabutan rasmi dalam talian.

    Perhatian! Kapsul ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

    Sekarang adalah penting untuk orang ramai mengetahui tentang kewujudan Parasotin. Saya mahu semua orang memahami kepentingan pencegahan dan rawatan parasit, dan tidak pergi ke doktor lagi dengan akibat dan penyakit yang serius. Cuma ia perlu untuk semua orang yang telah sembuh daripada jangkitan parasit untuk mengesyorkan suplemen ini kepada keluarga dan rakan mereka. Beginilah cara jangkitan ini dikalahkan.

    Jaga kesihatan anda. Anda mungkin tidak menyedarinya, tetapi terdapat 85-95% kemungkinan anda mempunyai parasit yang hidup di dalam diri anda. Ia boleh berada di mana-mana sahaja: dalam darah anda, usus, paru-paru, jantung, otak. . Parasit benar-benar memakan anda dari dalam ke luar, meracuni organisma.

    “Hasilnya ialah rentetan masalah yang boleh memendekkan hayat anda antara 15 hingga 25 tahun. Apatah lagi masalah kematian mengejut yang sering berpunca daripada parasit pada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Jangan tunggu sehingga terlambat. Bersihkan badan anda sekarang."

    Syarat untuk menyertai undian:

    • Menjadi pemastautin Malaysia berumur lebih 18 tahun.

    Hanya warganegara umur sah yang tinggal di Malaysia boleh mendapat manfaat daripada harga yang dikurangkan.

    • Pembelian untuk kegunaan peribadi sahaja.

    Matlamatnya adalah untuk mengelakkan scalper.

    • Hanya melalui cabutan rasmi.

    Disebabkan ketersediaan produk yang terhad, ia dijual melalui cabutan rasmi - diterbitkan di bahagian bawah halaman.

    Penting:Ia telah membuat kesimpulan bahawa Januari adalah masa terbaik untuk memulakan rawatan terhadap parasit. Penstabilan suhu purata mempercepatkan metabolisme, meningkatkan peredaran darah dalam badan, dan meningkatkan aliran darah dan oksigen ke organ dalaman dengan menggunakan produk ini.Badan membersihkan dirinya daripada parasit 67% lebih cepat daripada pada masa lain dalam setahun.

    TEKA PINTU MANA YANG DISKAUN 50%


    Komen:


    https://healtmalay.info/pz86Kjr4?keyword=137&cost=0.048&external_id=8d991d0111b2c36ecdde23e93bfc9cb8&creative_id=17701575&ad_campaign_id=11555645&source=57890841&group=MGid_MY_Parasites&8d991d0111b2c36ecdde23e93bfc9cb8&utm_medium=cpc&utm_source=mgid.com&utm_campaign=%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D1%82%D1%8B+-+MY+-+(%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%85)&utm_term=57890841&utm_content=17701575&adclida=external_id
    PARASIT ADA DI DALAM SETIAP INDIVIDU! TEMUDUGA DENGAN PENGARAH INSTITUT PARASITOLOGI TENTANG PENYEBAB UTAMA DI DUNIA YANG MENGHAPUSKAN KESIHATAN KITA Dr. Ahmad Shaheer: Pengarah Pusat Inovasi Perubatan di Malaysia. Saintis dan ahli parasit emeritus 20 tahun pengalaman ...terdapat beribu-ribu parasit yang boleh hidup di dalam hati, otak, paru-paru, darah, perut. Dan hampir kesemuanya boleh membawa maut. Ada di antaranya... Dr. Ahmad Shaheer: Pengarah, Presiden dan Ketua Institut Parasitologi Malaysia. Dr. Ahmad Shaheer ialah pakar onkologi dan parasitologi terkemuka, terkenal kerana menggabungkan terapi tradisional dan alternatif untuk penyakit parasit dan menyediakan pesakit dengan rawatan yang paling berkesan yang mungkin. Anda telah membuat penemuan sensasi dan membuktikan dalam kerja saintifik anda bahawa papilloma, ketuat dan herpes pada kulit adalah tanda mabuk badan yang teruk oleh parasit. Menurut data terkini dari WHO, parasit yang hidup di dalam tubuh manusia bertanggungjawab untuk kebanyakan penyakit maut. Secara statistik, 1.5 ribu orang mati setiap tahun akibat penyakit parasit di Malaysia. Anda mungkin tidak menyedari bahawa anda adalah mangsa dan sudah mempunyai kawanan parasit berbahaya yang berkerumun di dalam diri anda. Daripada hepatitis dan ulser perut kepada kanser. Ketuat, papilloma dan juga herpes adalah tanda pertama jangkitan oleh bakteria malignan. Tahap serangan adalah sedemikian rupa sehingga parasit hidup di dalam hampir semua orang, yang anda perlu mula merawat dengan segera! Bagaimana untuk menghilangkan pertumbuhan kulit yang memabukkan secara kekal pada membran mukus dan organ dalaman Doktor, sejauh manakah laporan WHO mengenai serangan parasit benar? Beberapa tahun lalu, komuniti perubatan berpendapat bahawa parasit hanya melemahkan sistem imun manusia, tetapi bukan punca utama penyakit. Kini, apabila statistik dan kajian saya mula terkumpul, ia menjadi jelas bahawa parasit parasit dalam badan adalah punca kemunculan papilloma, ketuat, herpes dan neoplasma lain pada kulit dan membran mukus. Penting! JANGAN ABAIKAN GEJALANYA! Jangkitan parasit boleh menyebabkan hampir semua penyakit. Gejala pertama kehadiran parasit dalam badan anda: nafas berbau keletihan kronik Papiloma, herpes, HPV (walaupun 1 kali) Alahan (ruam dan kemerahan pada kulit, mata berair) Rambut dan kuku kusut migrain Gangguan gastrousus (cirit-birit, kembung perut, sembelit) Berat badan berlebihan atau penurunan berat badan yang cepat sakit sendi dan otot Kegugupan, tidur dan gangguan selera makan. Lingkaran gelap, beg di bawah mata atau tumit merekah. Terdapat 96% kemungkinan anda mempunyai parasit dalam badan anda jika mana-mana gejala ini berlaku. Mereka mesti dirawat dengan segera. Parasit pada umumnya dianggap tidak lebih daripada cacing remeh: bagaimana ia boleh menyebabkan kematian seseorang? Dan ia tidak benar: sebarang pertumbuhan atau pembentukan pada kulit adalah tanda pertama kehadiran parasit yang mematikan seperti cacing cambuk dan alveococcosis, yang menyebabkan kanser. Secara peribadi, saya mempercayai statistik Lembaga Perubatan. Selain cacing gelang biasa, terdapat beribu-ribu parasit yang boleh hidup di dalam hati, otak, paru-paru, darah, dan perut. Dan hampir kesemuanya boleh membawa maut! Sebahagian daripada mereka segera memusnahkan tubuh manusia. Parasit lain hidup tanpa dikesan sehingga bilangan mereka sangat besar sehingga badan tidak dapat menanganinya dan orang itu mati. MEREKA MENYEBABKAN SIRI KOMPLIKASI MAUT: INFARCSI, KANSER, SIRRHOSIS, NEPHRITIS, DEKOMPOSISI BUAH PINGGANG, DLL. Sehingga 97% daripada populasi dijangkiti Lebih daripada 2,000 spesies parasit diketahui hidup dalam tubuh manusia dan kesemuanya menyebabkan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki kepada kesihatan kita. Di forum yang sama, saya menemui ujian menarik yang akan membantu mengenal pasti kecenderungan untuk hipertensi, menunjukkan keterukan penyakit ini dan kemungkinan komplikasi, serangan jantung atau strok. Saya secara peribadi tidak pernah berjumpa dengan orang yang tidak mempunyai herpes atau ketuat sekurang-kurangnya sekali. Sebarang pertumbuhan pada kulit adalah tanda pertama parasit dan penunjuk jangkitan serius. Jika anda pernah mengalami mana-mana penyakit yang disebutkan di atas, Saya memberi jaminan kepada anda bahawa terdapat keracunan oleh parasit dalam badan anda dan rawatan adalah perlu. Sebahagian besar daripada apa yang dipanggil "kematian semula jadi" adalah akibat daripada pengabaian kesihatan. Sekalipun ia adalah virus papilloma manusia atau virus herpes memasuki badan anda tanpa rawatan yang betul - ia akan kekal bersama anda selama-lamanya! Ujian untuk mengetahui sama ada anda mempunyai parasit dalam badan anda mulakan ujian Bolehkah anda memberikan contoh spesifik jangkitan parasit? Saya boleh mengira beratus-ratus kes. Tetapi saya akan memberi tumpuan kepada yang paling menggambarkan bahaya parasit. Ternyata mana-mana neoplasma, sama ada di dalam atau di luar badan (pada kulit), boleh berakhir dengan kanser. Dan, secara formal, bukan orang itu sendiri yang dijangkiti, tetapi jenis genetiknya. Sel-sel malignan merebak ke seluruh badan dan keracunan teruk berlaku. Ini berlaku apabila jangkitan memasuki nodus limfa seseorang. Lama kelamaan, mereka berkembang menjadi tumor kanser, dengan cepat menjangkiti orang itu. Kematian berlaku dalam beberapa bulan. Hanya minggu lepas satu lagi kes orang yang meninggal akibat tumor ini telah didaftarkan. Di tengah-tengah foto ini: sel-sel papillomavirus manusia malignan, yang dihantar melalui membran mukus Satu lagi kes biasa ialah jangkitan otak manusia oleh parasit. Ini hanyalah satu contoh bagaimana virus herpes yang tidak dirawat (dalam kes ini pada bibir) membawa kepada neurosis, dan pada peringkat kemudian, apabila otak dipenuhi dengan parasit, kanser berkembang. Oleh itu, ingat bahawa mana-mana neoplasma pada kulit adalah tanda pertama dan agen jangkitan yang serius. Jika anda pernah mengalami mana-mana pembentukan yang disebutkan di atas, saya memberi jaminan bahawa terdapat mabuk parasit dalam badan anda dan rawatan adalah perlu segera. Tetapi pada hakikatnya, sel-sel kanser yang tidak aktif terdapat dalam kira-kira 23% orang. Malah, ia adalah satu daripada empat. Pada fasa awal mereka, mereka benar-benar tidak kelihatan. Ramai orang mengabaikan penampilan ketuat, papilloma dan tahi lalat baru, dengan itu menjadi lebih teruk terhadap keadaan mereka. Semakin lama masa berlalu, semakin banyak keracunan yang ketara, semuanya terima kasih kepada parasit. Mereka adalah punca utama penyakit yang boleh membawa maut dan tidak boleh diubati, jadi saya menasihati semua orang untuk memulakan rawatan dengan segera untuk mengelakkan akibat yang membawa maut jangkitan , yang boleh berlaku dalam 100 % daripada kes virus papiloma manusia. Apakah risiko lain dari jangkitan parasit? Fibroid, fibroid, cystic fibrosis, adrenal, pundi kencing dan keradangan buah pinggang berkembang. Dan, sudah tentu, penuaan pramatang kulit, kedutan, beg di bawah mata, ketuat dan papilloma pada muka dan leher. Badan. Jadi bagaimana kita boleh melindungi diri daripada parasit? Adakah terdapat sebarang kaedah rawatan? Malangnya, tiada kaedah yang boleh menghilangkan parasit dalam badan kita. Ini sebahagiannya kerana terdapat begitu banyak spesies parasit (lebih daripada 2,000 spesies yang diketahui) dan sebahagiannya kerana ia sangat sukar untuk dikesan. Analisis parasit lengkap di Malaysia boleh didapati di beberapa tempat dan menelan belanja yang besar.Nasib baik, saya sendiri adalah pengarah dan ketua institut parasitologi di Malaysia dan telah dapat menjadi yang pertama untuk membangunkan rawatan inovatif untuk menghapuskan badan parasit selama-lamanya. Apakah suplemen itu dan bagaimana ia berfungsi? Suplemen ini adalah , suplemen antiparasit, dicipta dengan bantuan Institut Parasitologi kami dan sekumpulan saintis muda bebas. Pada masa yang sama, saya sedang mengusahakan dua dozen suplemen anti-parasit. Bagaimanapun, dalam proses pembangunan, Parasotin didapati paling berkesan. Parasotin ialah gabungan unik hempedu kenari hitam, jujeña splint, jus buah sumac dan 20 komponen pelengkap lain. Dalam proses mencipta dan menguji, ia telah terbukti sangat berkesan. Hari ini, ia benar-benar satu-satunya produk yang berkesan . Dan jika ia hanya masalah wang, semua yang dicipta akan dieksport. China dan Eropah akan membeli Parasotin pada hampir apa-apa harga. Dan yang paling penting! Ia BUKAN produk kimia, tetapi produk semulajadi sepenuhnya, yang menghapuskan tindak balas alahan, ketidakseimbangan usus dan masalah lain yang berlaku apabila dirawat dengan pil klasik! Ulasan Pakar: Profesor Dr. Amina Ahmad: Pakar sakit puan - ahli endokrin "Saya sering melihat wanita yang telah dijangkiti HPV. Kanser serviks adalah hukuman yang mengerikan bagi mana-mana daripada mereka. Pembedahan tidak ditunjukkan untuk kanser serviks peringkat ketiga dan pilihan rawatan sentiasa ditentukan secara individu bergantung pada tahap proses dan kehadiran penyakit bersamaan.Dalam kes ini, dua kaedah rawatan digunakan.Pertama ialah penyinaran jarak jauh: 3D conformal radiotherapy.Dan kaedah kedua yang kami gunakan ialah Parasotin. Kini kanser serviks pun boleh disembuhkan dengan ubat-ubatan sahaja.Anda Bertuah untuk hidup pada zaman ini. Orang sering bertanya kepada saya tentang kapsul ajaib ini. Secara peribadi, saya akan memberitahu semua orang sekali dan untuk semua: Parasotin adalah penyelesaian saya untuk hari ini! Ia adalah satu-satunya kapsul yang telah menyelamatkan nyawa ramai pesakit. Kami sentiasa memulakan rawatan dengan produk ini dan dalam 90% kes ia sesuai untuk dua." Kajian saintifik: Ini adalah keputusan rasmi kajian mengenai Parasotin di Institut Penyelidikan Parasitologi Perubatan dan Perubatan Inovatif: 1. Keberkesanan Parasotin dinilai dengan kaedah konvensional (nisbah antara bilangan penawar dan jumlah pesakit dalam kumpulan 100 orang yang mengambil produk): - penghapusan parasit serta telurnya: 99%, - peraturan dan peningkatan fungsi pankreas: 95%, - penghapusan dermatitis alahan: 87%, - penghapusan gastrik, ulser dan cirit-birit: 83%, - penghapusan anemia: 91%, - Penghapusan ketuat, papilloma dan ketumbuhan: 100%. Pemulihan bermakna penghapusan virus papilloma manusia, herpes kulit dan ketuat, dan tiada pengulangan dalam tempoh 10 bulan. 2. Tiada kesan sampingan negatif, termasuk tindak balas alahan, telah dikenalpasti. 3. Parasotin diiktiraf sebagai agen peneraju dalam memerangi parasit dalam badan kita. Saya pasti bahawa pembaca kami akan berminat untuk mengetahui di mana untuk membeli Parasotin. Untuk masa kini, hanya boleh dibeli melalui laman web kami (Healthy Malaysia).Pada beberapa kali kami telah cuba berunding dengan rangkaian farmasi, tetapi mereka mahu mengenakan bayaran premium tertinggi untuk Parasotin dan menjualnya pada harga beberapa kali lebih tinggi daripada apa yang kita mahukan. Institut Parasitologi ialah organisasi bukan untung. Dan kami tidak mahu membuat wang. Kami hanya mahu menawarkan produk ini kepada seluruh penduduk. Jadi kami menjualnya dengan kerugian dan membuat perbezaan dengan mengeksportnya. Dan objektif utama rantaian farmasi adalah untuk mendapatkan wang. Sekarang ini, Institut Perubatan dan Farmakologi Kebangsaan bersama pengeluar Parasotin sendiri telah melancarkan promosi istimewa di mana anda boleh meminta Parasotin dengan diskaun sehingga50%!INSTITUT PERUBATAN DAN FARMAKOLOGI KEBANGSAAN Malaysia mengambil alih separuh daripada pembiayaan itu. Permintaan untuk produk ini telah meningkat sepuluh kali ganda dan tidak mencukupi untuk semua orang, jadi hari-hari terakhir promosi ini anda boleh mendapatkannya dengan diskaun hanya melalui cabutan rasmi dalam talian. Perhatian! Kapsul ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Sekarang adalah penting untuk orang ramai mengetahui tentang kewujudan Parasotin. Saya mahu semua orang memahami kepentingan pencegahan dan rawatan parasit, dan tidak pergi ke doktor lagi dengan akibat dan penyakit yang serius. Cuma ia perlu untuk semua orang yang telah sembuh daripada jangkitan parasit untuk mengesyorkan suplemen ini kepada keluarga dan rakan mereka. Beginilah cara jangkitan ini dikalahkan. Jaga kesihatan anda. Anda mungkin tidak menyedarinya, tetapi terdapat 85-95% kemungkinan anda mempunyai parasit yang hidup di dalam diri anda. Ia boleh berada di mana-mana sahaja: dalam darah anda, usus, paru-paru, jantung, otak. . Parasit benar-benar memakan anda dari dalam ke luar, meracuni organisma. “Hasilnya ialah rentetan masalah yang boleh memendekkan hayat anda antara 15 hingga 25 tahun. Apatah lagi masalah kematian mengejut yang sering berpunca daripada parasit pada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Jangan tunggu sehingga terlambat. Bersihkan badan anda sekarang." Syarat untuk menyertai undian: • Menjadi pemastautin Malaysia berumur lebih 18 tahun. Hanya warganegara umur sah yang tinggal di Malaysia boleh mendapat manfaat daripada harga yang dikurangkan. • Pembelian untuk kegunaan peribadi sahaja. Matlamatnya adalah untuk mengelakkan scalper. • Hanya melalui cabutan rasmi. Disebabkan ketersediaan produk yang terhad, ia dijual melalui cabutan rasmi - diterbitkan di bahagian bawah halaman. Penting:Ia telah membuat kesimpulan bahawa Januari adalah masa terbaik untuk memulakan rawatan terhadap parasit. Penstabilan suhu purata mempercepatkan metabolisme, meningkatkan peredaran darah dalam badan, dan meningkatkan aliran darah dan oksigen ke organ dalaman dengan menggunakan produk ini.Badan membersihkan dirinya daripada parasit 67% lebih cepat daripada pada masa lain dalam setahun. TEKA PINTU MANA YANG DISKAUN 50% Komen: https://healtmalay.info/pz86Kjr4?keyword=137&cost=0.048&external_id=8d991d0111b2c36ecdde23e93bfc9cb8&creative_id=17701575&ad_campaign_id=11555645&source=57890841&group=MGid_MY_Parasites&8d991d0111b2c36ecdde23e93bfc9cb8&utm_medium=cpc&utm_source=mgid.com&utm_campaign=%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D1%82%D1%8B+-+MY+-+(%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%85)&utm_term=57890841&utm_content=17701575&adclida=external_id
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 10214 Views
  • Senarai nama fahaman Wahabi di Malaysia.

    Ada nama yang tiada dalam senarai. Semoga Allah lindungi kita dari kesesatan fahaman Wahabi.

    Sila jangan rujuk kepada semua nama2 di bawah.

    1. Dr Asri Zainal Abidin
    2. Dr Rozaimie Romlie
    3. Dr Fathul Bhari
    4. Mashadi Masyuti
    5. Dr Fadlan Othman
    6. Xifu Naseer
    7. Ust Hussein Yee
    8. Ust Mohammad Yassin
    9. Capt Hafiz Firdaus
    10. Ust Khairul ikhwan @ Abu Mustaqim
    11. Mazlee Malik
    12. Ahmad Jailani
    13. Halim Hasan
    14. Asri sobrie
    15. Esa Deraman
    16. Dr Basit Abd Rahman
    17. Basri Ibrahim
    18. Johari Mat
    19. Abdullah Yassin
    20. Rasul Dahri
    21. Pu Azman
    22. Pu Yusof Arbain
    23. Fikri Che Hussain
    24. Salman Ali
    25. Nasaie Hanafi
    26. Asri Yusoff
    27. Khairil Anwar IJN
    28. Abu Hafiz Salahudin
    29. Eizul a'ala (Jakim)
    30. Aizam Mas'od (Jakim)
    31. Sham kamikazee
    32. Wardina
    33. Amin Idris
    34. Fauzi Deraman
    35. Azwira Aziz
    36. Dr Farouk Musa
    37. Idris sulaiman
    38. Dr zulkifli albakri
    39. Hairi Nonchi
    40. Hasrizal jamil
    41. Tengku Asmadi
    42 Abid Muhammad Noor
    43. Abdullah al Qari
    44. Sheikh Assim Al-Hakeem
    45. Dr Ahmad Najib Abdullah al Qari (Jakim)
    46. Dr Zaharuddin
    47. Dr Zahazan
    48. Wan Ji Wan Hussin
    49. Maulana Fakhrurrazi
    50. Mohd Yaakob Yunus
    51. Nawawi Subandi
    52. Asri Khalid Syria Care
    53. Hamizi Jamaluddin (PU Mizi)
    54. Maulana Asri yusof
    55. Ustaz daud tetuoani
    56. Hairil Irza Ramli
    57.Ustaz Mohd Rizal@mat malaya
    58. Syihabudin Ahmad
    59. Dr. Kamilin Jamilin
    60. Shah Reza Kamarozaman


    List channel sunnah/wahabi liputan ustaz/asatizah sunnah/wahabi di youtube:-
    Dokumentari Kuliah Studio
    ProMediatajdid
    Suara Sunnah
    Khyar
    Syabab Dakwah Kelantan
    Dakwah Unlimited
    Tv Sunnah
    OneKuliah
    WorldKuliah
    Ghulam Al-Dakwah
    Soscili
    Siakapkeli
    Sultan Melaka
    Amran fans
    FikirGilaTV
    Yumcha .TV
    Senarai nama fahaman Wahabi di Malaysia. Ada nama yang tiada dalam senarai. Semoga Allah lindungi kita dari kesesatan fahaman Wahabi. Sila jangan rujuk kepada semua nama2 di bawah. 1. Dr Asri Zainal Abidin 2. Dr Rozaimie Romlie 3. Dr Fathul Bhari 4. Mashadi Masyuti 5. Dr Fadlan Othman 6. Xifu Naseer 7. Ust Hussein Yee 8. Ust Mohammad Yassin 9. Capt Hafiz Firdaus 10. Ust Khairul ikhwan @ Abu Mustaqim 11. Mazlee Malik 12. Ahmad Jailani 13. Halim Hasan 14. Asri sobrie 15. Esa Deraman 16. Dr Basit Abd Rahman 17. Basri Ibrahim 18. Johari Mat 19. Abdullah Yassin 20. Rasul Dahri 21. Pu Azman 22. Pu Yusof Arbain 23. Fikri Che Hussain 24. Salman Ali 25. Nasaie Hanafi 26. Asri Yusoff 27. Khairil Anwar IJN 28. Abu Hafiz Salahudin 29. Eizul a'ala (Jakim) 30. Aizam Mas'od (Jakim) 31. Sham kamikazee 32. Wardina 33. Amin Idris 34. Fauzi Deraman 35. Azwira Aziz 36. Dr Farouk Musa 37. Idris sulaiman 38. Dr zulkifli albakri 39. Hairi Nonchi 40. Hasrizal jamil 41. Tengku Asmadi 42 Abid Muhammad Noor 43. Abdullah al Qari 44. Sheikh Assim Al-Hakeem 45. Dr Ahmad Najib Abdullah al Qari (Jakim) 46. Dr Zaharuddin 47. Dr Zahazan 48. Wan Ji Wan Hussin 49. Maulana Fakhrurrazi 50. Mohd Yaakob Yunus 51. Nawawi Subandi 52. Asri Khalid Syria Care 53. Hamizi Jamaluddin (PU Mizi) 54. Maulana Asri yusof 55. Ustaz daud tetuoani 56. Hairil Irza Ramli 57.Ustaz Mohd Rizal@mat malaya 58. Syihabudin Ahmad 59. Dr. Kamilin Jamilin 60. Shah Reza Kamarozaman List channel sunnah/wahabi liputan ustaz/asatizah sunnah/wahabi di youtube:- Dokumentari Kuliah Studio ProMediatajdid Suara Sunnah Khyar Syabab Dakwah Kelantan Dakwah Unlimited Tv Sunnah OneKuliah WorldKuliah Ghulam Al-Dakwah Soscili Siakapkeli Sultan Melaka Amran fans FikirGilaTV Yumcha .TV
    0 Comments 0 Shares 2511 Views
  • Akhir zaman
    Akhir zaman
    0 Comments 0 Shares 596 Views 1
  • Arab Saudi ke zaman jahiliah
    Arab Saudi ke zaman jahiliah
    0 Comments 0 Shares 583 Views 2
  • Akhir zaman
    Akhir zaman
    0 Comments 0 Shares 448 Views 0
  • ☆Tadabbur Kalamullah 13 Jamadil Awwal 1445H☆

    یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُونُوا۟ قَوَّ ٰ⁠مِینَ لِلَّهِ شُهَدَاۤءَ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَلَا یَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنَـَٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰۤ أَلَّا تَعۡدِلُوا۟ۚ ٱعۡدِلُوا۟ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِیرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ

    "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan" [Surah al-Maʾidah 8]

    #Sambung bicara  tentang sistem pemerintahan Islam yang menjamin keadilan, kebahagiaan dan keamanan bagi segenap lapisan rakyat dan masyarakat. Hayatilah lagi kisah keadilan dan keindahan pemerintahan Islam dalam catatan sejarah:

    #Pada zaman Khalifah Umar bin al-Khattab r.a, wilayah-wilayah Islam yang telah berkembang luas telah dibahagikan kepada beberapa bahagian. Setiap bahagian ditadbir oleh seorang gabenor. Mereka diberi kuasa dalam menguruskan urusan-urusan pentadbiran termasuklah memungut cukai di bahagian masing-masing. Walaubagaimanapun, kuasa mutlak dalam memutuskan sesuatu kes atau masalah berkaitan cukai tanah akan dirujuk kepada Khalifah Umar ibn al-Khattab r.a.

    #Tanah-tanah tersebut akan diukur dan dinilai terlebih dahulu sebelum ditentukan kadar cukai. Tanah yang telah ditentukan jenisnya itu, kemudian akan ditetapkan kadar cukai mengikut jenis tanah tersebut. Hal ini jelas menunjukkan keadilan sistem yang diterapkan oleh Khalifah Umar r.a dalam sistem pemerintahannya. (Lihat: Milkiyyat al-‘Aradi fi al-Islam: Tahdid al-Milkiyyah wa al-Ta’mim oleh Muhammad ‘Abd al-Jawwad)

    #Berkenaan kadar cukai pertanian, Khalifah Umar r.a telah menetapkan iaitu 10 dirham bagi tanaman kurma dan 5 dirham bagi tanaman anggur. Cukai bagi setiap tanah yang sampai air sama ada diusahakan atau tidak adalah sebanyak satu dirham atau satu gantang (sa’). Manakala cukai sebanyak 1/10 dikenakan ke atas tanaman tamar yang diairkan dengan hujan sedangkan kadar 1/20 pula dikenakan untuk tanaman yang diairkan dengan tenaga sendiri. (Lihat: Kitab al-Kharaj oleh Abu Yusuf)

    #Walaupun begitu, sekiranya sesuatu tanah tidak mempunyai hasil pertanian, atau hasilnya terkena penyakit atau bencana alam, maka cukai tidak dikenakan. Cukai hanya dikenakan bagi tanah yang mempunyai hasil. Penetapan cukai kurma dengan kadar 10 dirham adalah disebabkan penanamannya yang memerlukan kepada tenaga, penjagaan yang rapi serta tanah yang subur.

    #Manifestasi keadilan pemerintahan Khalifah Umar r.a dalam menentukan kharaj jelas terlihat dengan mengenakan cukai sebanyak satu dirham dan segantang bagi tanah yang sampai air sama ada ia diusahakan atau sebaliknya. Ini juga dapat menggalakkan para pemilik tanah untuk mengusahakannya. Begitu juga sikap adil beliau dapat dilihat pada kadar cukai 1/10 dan 1/20 sepertimana yang dijelaskan menzahirkan sikap beliau dalam menilai dan menghargai tenaga yang dicurahkan oleh pengusaha.

    #Sayidina Umar r.a sangat mengambil berat tentang perihal rakyatnya dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara. Hal ini dapat dibuktikan dengan ungkapannya yang masyhur dan dapat menginsafkan para pemimpin selepasnya:

    لَوْ مَاتَتْ شَاةٌ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ ضَائِعَةً لَظَنَنْتُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَائِلِي عَنْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

    "Kalaulah mati seekor kambing di tebing Sungai Furat dalam keadaan kehilangan rakan taulannya, nescaya aku merasa Allah SWT akan bertanya kepadaku pada Hari Kiamat" (Lihat: Hilyah al-Auliya’ oleh Abi Nu’aim)

    ♡Inilah keadilan sistem perundangan dan pemerintahan Islam yang ditunjukkan oleh para sahabat Rasulullah saw. Maka contohi dan aplikasikanlah dalam zaman kini♡

    🐊Ust naim
    Klik link ini untuk    
    http://bit.ly/tadabburkalamullah

    Facebook:   
    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    ☆Tadabbur Kalamullah 13 Jamadil Awwal 1445H☆ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُونُوا۟ قَوَّ ٰ⁠مِینَ لِلَّهِ شُهَدَاۤءَ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَلَا یَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنَـَٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰۤ أَلَّا تَعۡدِلُوا۟ۚ ٱعۡدِلُوا۟ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِیرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan" [Surah al-Maʾidah 8] #Sambung bicara  tentang sistem pemerintahan Islam yang menjamin keadilan, kebahagiaan dan keamanan bagi segenap lapisan rakyat dan masyarakat. Hayatilah lagi kisah keadilan dan keindahan pemerintahan Islam dalam catatan sejarah: #Pada zaman Khalifah Umar bin al-Khattab r.a, wilayah-wilayah Islam yang telah berkembang luas telah dibahagikan kepada beberapa bahagian. Setiap bahagian ditadbir oleh seorang gabenor. Mereka diberi kuasa dalam menguruskan urusan-urusan pentadbiran termasuklah memungut cukai di bahagian masing-masing. Walaubagaimanapun, kuasa mutlak dalam memutuskan sesuatu kes atau masalah berkaitan cukai tanah akan dirujuk kepada Khalifah Umar ibn al-Khattab r.a. #Tanah-tanah tersebut akan diukur dan dinilai terlebih dahulu sebelum ditentukan kadar cukai. Tanah yang telah ditentukan jenisnya itu, kemudian akan ditetapkan kadar cukai mengikut jenis tanah tersebut. Hal ini jelas menunjukkan keadilan sistem yang diterapkan oleh Khalifah Umar r.a dalam sistem pemerintahannya. (Lihat: Milkiyyat al-‘Aradi fi al-Islam: Tahdid al-Milkiyyah wa al-Ta’mim oleh Muhammad ‘Abd al-Jawwad) #Berkenaan kadar cukai pertanian, Khalifah Umar r.a telah menetapkan iaitu 10 dirham bagi tanaman kurma dan 5 dirham bagi tanaman anggur. Cukai bagi setiap tanah yang sampai air sama ada diusahakan atau tidak adalah sebanyak satu dirham atau satu gantang (sa’). Manakala cukai sebanyak 1/10 dikenakan ke atas tanaman tamar yang diairkan dengan hujan sedangkan kadar 1/20 pula dikenakan untuk tanaman yang diairkan dengan tenaga sendiri. (Lihat: Kitab al-Kharaj oleh Abu Yusuf) #Walaupun begitu, sekiranya sesuatu tanah tidak mempunyai hasil pertanian, atau hasilnya terkena penyakit atau bencana alam, maka cukai tidak dikenakan. Cukai hanya dikenakan bagi tanah yang mempunyai hasil. Penetapan cukai kurma dengan kadar 10 dirham adalah disebabkan penanamannya yang memerlukan kepada tenaga, penjagaan yang rapi serta tanah yang subur. #Manifestasi keadilan pemerintahan Khalifah Umar r.a dalam menentukan kharaj jelas terlihat dengan mengenakan cukai sebanyak satu dirham dan segantang bagi tanah yang sampai air sama ada ia diusahakan atau sebaliknya. Ini juga dapat menggalakkan para pemilik tanah untuk mengusahakannya. Begitu juga sikap adil beliau dapat dilihat pada kadar cukai 1/10 dan 1/20 sepertimana yang dijelaskan menzahirkan sikap beliau dalam menilai dan menghargai tenaga yang dicurahkan oleh pengusaha. #Sayidina Umar r.a sangat mengambil berat tentang perihal rakyatnya dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara. Hal ini dapat dibuktikan dengan ungkapannya yang masyhur dan dapat menginsafkan para pemimpin selepasnya: لَوْ مَاتَتْ شَاةٌ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ ضَائِعَةً لَظَنَنْتُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَائِلِي عَنْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ "Kalaulah mati seekor kambing di tebing Sungai Furat dalam keadaan kehilangan rakan taulannya, nescaya aku merasa Allah SWT akan bertanya kepadaku pada Hari Kiamat" (Lihat: Hilyah al-Auliya’ oleh Abi Nu’aim) ♡Inilah keadilan sistem perundangan dan pemerintahan Islam yang ditunjukkan oleh para sahabat Rasulullah saw. Maka contohi dan aplikasikanlah dalam zaman kini♡ 🐊Ust naim Klik link ini untuk     http://bit.ly/tadabburkalamullah Facebook:    https://m.facebook.com/tadabburkalamullah
    BIT.LY
    Tadabbur Kalamullah
    Oleh Ustaz Muhamad Naim Haji Hashim
    0 Comments 0 Shares 5660 Views
  • Majlis Ugama Islam Singapura

    Khutbah Jumaat

    24 November 2023 / 10 Jamadil Awal 1445H

    Berhikmah dalam Memahami Teks Agama



    Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

    Marilah kita bertakwa kepada Allah (S.W.T.) dengan melaksanakan segala perintahNya, dan menjauhi segala larangan-Nya. Semoga kita memperolehi ilmu yang bermanfaat dan kekal terpandu di atas jalan yang diredhai-Nya. Amin.

    Para jemaah yang dihormati sekalian,

    Rasulullah (S.A.W.) telah meninggalkan banyak pengajaran buat umat manusia agar ia dapat dijadikan panduan dalam menjalani kehidupan di dunia ini sebagai jambatan bagi kehidupan di alam akhirat yang lebih kekal nanti.

    Sebagai umat Islam, kita sentiasa diingatkan untuk berusaha memperolehi pemahaman yang tepat akan nas-nas agama. Al-Quran dan Hadis itu bukanlah hanya merupakan coretan teks-teks agama di sebalik lembaran kitab, akan tetapi kefahaman yang betul di sebalik teks-teks agama juga merupakan sebahagian daripada tuntutan Al-Quran dan Hadis.

    Sidang Jumaat yang saya muliakan,

    Konflik yang berlarutan di Palestin yang kita saksikan sekarang ini telah mengorbankan ribuan nyawa mereka yang tidak berdosa. Ini disebabkan tindakan rambang dan melampau oleh pihak yang memiliki kuasa tanpa menghiraukan atau menghormati peraturan antarabangsa. Ini adalah sama sekali tidak dapat diterima. Kita berdoa agar Allah (S.W.T.) memberi petunjuk kepada kepimpinan dunia agar berusaha lebih serius dalam mencari huraian kepada penderitaan yang dilalui oleh para penduduk Gaza dan Palestin.

    Di samping berasa sedih, kerdil dan bergantung kepada kekuatan doa serta menghulurkan bantuan apa yang terdaya dari jauh, terdapat sebahagian umat Islam yang menyaksikan peristiwa ini membuat andaian dan tafsiran terhadap nas-nas agama dengan cara yang simplistik dan mendatar. Hal ini dapat kita saksikan dalam sebahagian perkongsian di media sosial, di mana mereka mengaitkan secara langsung peristiwa ini dengan apa yang diriwayatkan mengenai fitnah akhir zaman. Tafsiran sebegini boleh membawa kepada salah pengertian terhadap nas agama jika tidak didasari dengan panduan yang jelas dan betul.

    Kadangkala salah pengertian sebegini boleh menyebabkan seseorang berasa putus asa dan mula meninggalkan tanggungjawab duniawinya hanya kerana hendak memberi tumpuan kepada amal ibadah demi bersiap menghadapi kiamat yang bakal tiba.

    Yang jelasnya, apa yang berlaku di Timur Tengah sekarang ini tidak dapat ditafsirkan dan dikaitkan secara pasti dengan sebahagian nas-nas spesifik Al-Quran dan Hadis yang menyebut mengenai beberapa fitnah akhir zaman. Malahan, terdapat pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba menggunakan peristiwa sebegini untuk mengetengahkan agenda pelampauan mereka. Mereka lalu menyalahgunakan nas-nas agama untuk menghalalkan tindakan-tindakan mereka yang melampau.

    Masih segar lagi dalam ingatan kita peristiwa yang berlaku beberapa tahun yang lalu bagaimana puak radikal ISIS telah menggunakan nas-nas berkaitan “bendera hitam” bagi menyokong agenda mereka, lalu menghalalkan tindakan ganas mereka yang sama sekali tidak dibenarkan di dalam agama.

    Maka atas dasar ini, masyarakat Islam perlu lebih berhati-hati ketika berhadapan dengan penafsiran yang simplistik dan tidak jelas. Ia tidak seharusnya dianggap sebagai satu kebenaran yang pasti. Ketahuilah, bersikap waspada terhadap penafsiran agama tidak bererti menolak periwayatan nas-nas agama yang sahih. Akan tetapi yang dipersoalkan sebenarnya adalah pentakwilan dan penentuan konteks bagi nas-nas tersebut, sekiranya ia tidak menepati penjelasan para ulama dan penafsiran yang muktabar.

    Saudara dan Saudari yang saya hormati,

    Terdapat banyak pengajaran yang boleh diraih di sebalik nas-nas berkaitan akhir zaman. Di kesempatan ini, izinkan saya untuk mengongsikan dua perkara utama yang boleh kita hayati bersama dalam membahaskan berkaitan teks-teks agama ini:

    Pertama: Fitnah atau ujian akhir zaman merupakan salah satu bentuk ujian kehidupan yang sudah ditentukan oleh Allah (S.W.T.) ke atas hamba-hambaNya. Sebenarnya, Allah (S.W.T.) ingin menguji siapakah di antara hamba-hambaNya yang lebih baik amalannya. Firman Allah (S.W.T.):



    Yang bermaksud: "Dia yang telah mencipta kematian dan kehidupan untuk menguji kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya; dan Dia Maha Berkuasa, lagi Maha Pengampun." (Surah Al-Mulk, ayat 2).

    Perjalanan kita di dunia ini adalah suatu medan untuk kita memperkukuhkan iman, mempertingkatkan amalan soleh dan memupuk daya tahan dalam menghadapi sebarang bentuk kesulitan mahupun ujian dengan penuh ketaatan dan kesabaran. Sebagai seorang mukmin, kita seharusnya tidak mudah mengeluh ataupun menyalahkan takdir, tetapi sebaliknya kita memperkukuhkan hubungan kita kepada Allah (S.W.T.) dan mencari jalan penyelesaian dengan penuh hikmah dan kesabaran.

    Saudara dan Saudari yang dirahmati Allah,

    Perkara kedua yang boleh sama-sama kita pelajari daripada panduan Rasulullah (S.A.W.) berkaitan akhir zaman ini adalah, ia sebenarnya mengingatkan kita untuk mempersiapkan diri menghadapi kehidupan alam akhirat. Kita diingatkan untuk memperbanyakkan amal kebajikan, melakukan kebaikan dan memberi kemanfaatan buat umat manusia sejagat. Bahkan semangat menyumbang dan melakukan kebaikan ini tetap perlu terus dihidupkan walaupun jika kita mengetahui bahawa kiamat berlaku esok.

    Dalam hal ini, Rasulullah (S.A.W.) berpesan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad yang bermaksud: "Jika hari kiamat tiba dan di tangan salah seorang daripada kamu ada benih, maka jika ia mampu untuk menanamnya sebelum terjadi kiamat, maka hendaklah ia melakukannya."

    Nabi (S.A.W.) meninggalkan panduan yang amat berharga buat kita. Baginda memberi dorongan dan semangat positif kepada umatnya, agar tetap berusaha melakukan kebaikan dan kebajikan pada setiap masa dan keadaan.

    Maka ayuh saudaraku, marilah kita mendalami ilmu dan memahami teks agama dengan baik. Rujuklah kepada pakar dan para asatizah kita. Dan dalam kita mengharungi detik-detik yang mencabar ini, marilah kita bersama-sama mengukuhkan keimanan, mengutuhkan ketakwaan dan terus melakukan kebaikan kepada semua insan. Hanya kepada Allah kita berserah, kepada-Nya kita mengharapkan bantuan dan kepada-Nya juga kita kembali.

    Semoga Allah (S.W.T.) mengurniakan kita iman yang kukuh, kesabaran yang jitu dan istiqamah untuk kita terus menanam benih-benih kebaikan hingga hembusan nafas kita yang terakhir. Amin ya Rabbal ‘Alamin.

    أَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِي وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوهُ إِنَّهُ هُوَ الغَفُوْرُ الرَّحِيْم



    Khutbah Kedua

    الحَمْدُ للهِ حَمْدًا كَثِيرًا كَمَا أَمَرَ، وَأَشْهَدُ أَن لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِينَ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله، اِتَّقُوا اللهَ تَعَالَى فِيمَا أَمَرَ، وَانتَهُوا عَمَّا نَهَاكُم عَنْهُ وَزَجَرَ.

    أَلَا صَلُّوا وَسَلِّمُوا عَلَى النَّبِيِّ الْمُصْطَفَى، فَقَدْ أَمَرَنَا اللهُ بِذَلِكَ حَيْثُ قَال فِي كِتَابِهِ العَزِيزِ: إِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَـا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا تَسلِيمًا. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ.

    وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المَهْدِيِّينَ أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِيِّ، وَعَن بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالقَرَابَةِ وَالتَّابِعِينَ، وَتَابِعِي التَّابِعِينَ، وَعَنَّا مَعَهُم وَفِيهِم بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

    اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلمُؤْمِنِينَ وَالمُؤْمِنَاتِ، وَالمُسْلِمِينَ وَالمُسْلِمَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنهُم وَالأَمْوَاتِ. اللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا البَلَاءَ وَالوَبَاءَ وَالزَّلَازِلَ وَالمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، عَن بَلَدِنَا خَاصَّةً، وَسَائِرِ البُلْدَانِ عَامَّةً، يَا رَبَّ العَالَمِينَ. اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا اْلمُسْتَضْعَفِيْنَ فِي غَزَّة وَفِي فِلِسْطِينَ وَفِيْ كُلِّ مَكَانٍ عَامَّةً، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين. اللَّهُمَّ بَدِّلْ خَوْفَهُمْ أَمْنًا، وَحُزْنَهُمْ فَرَحًا، وَهَمَّهُمْ فَرَجًا، يَا رَبَّ العَالَمِينَ. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنيَا حَسَنَةً، وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

    عِبَادَ اللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي القُرْبَى، وَيَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ، فَاذكُرُوا اللهَ العَظِيمَ يَذْكُركُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدكُمْ، وَاسْأَلُوهُ مِن فَضلِهِ يُعطِكُم، وَلَذِكرُ اللهِ أَكبَرُ، وَاللهُ يَعلَمُ مَا تَصنَعُونَ.


    https://muslimsg.app/v1/khutbah_contents/443
    Majlis Ugama Islam Singapura Khutbah Jumaat 24 November 2023 / 10 Jamadil Awal 1445H Berhikmah dalam Memahami Teks Agama Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian, Marilah kita bertakwa kepada Allah (S.W.T.) dengan melaksanakan segala perintahNya, dan menjauhi segala larangan-Nya. Semoga kita memperolehi ilmu yang bermanfaat dan kekal terpandu di atas jalan yang diredhai-Nya. Amin. Para jemaah yang dihormati sekalian, Rasulullah (S.A.W.) telah meninggalkan banyak pengajaran buat umat manusia agar ia dapat dijadikan panduan dalam menjalani kehidupan di dunia ini sebagai jambatan bagi kehidupan di alam akhirat yang lebih kekal nanti. Sebagai umat Islam, kita sentiasa diingatkan untuk berusaha memperolehi pemahaman yang tepat akan nas-nas agama. Al-Quran dan Hadis itu bukanlah hanya merupakan coretan teks-teks agama di sebalik lembaran kitab, akan tetapi kefahaman yang betul di sebalik teks-teks agama juga merupakan sebahagian daripada tuntutan Al-Quran dan Hadis. Sidang Jumaat yang saya muliakan, Konflik yang berlarutan di Palestin yang kita saksikan sekarang ini telah mengorbankan ribuan nyawa mereka yang tidak berdosa. Ini disebabkan tindakan rambang dan melampau oleh pihak yang memiliki kuasa tanpa menghiraukan atau menghormati peraturan antarabangsa. Ini adalah sama sekali tidak dapat diterima. Kita berdoa agar Allah (S.W.T.) memberi petunjuk kepada kepimpinan dunia agar berusaha lebih serius dalam mencari huraian kepada penderitaan yang dilalui oleh para penduduk Gaza dan Palestin. Di samping berasa sedih, kerdil dan bergantung kepada kekuatan doa serta menghulurkan bantuan apa yang terdaya dari jauh, terdapat sebahagian umat Islam yang menyaksikan peristiwa ini membuat andaian dan tafsiran terhadap nas-nas agama dengan cara yang simplistik dan mendatar. Hal ini dapat kita saksikan dalam sebahagian perkongsian di media sosial, di mana mereka mengaitkan secara langsung peristiwa ini dengan apa yang diriwayatkan mengenai fitnah akhir zaman. Tafsiran sebegini boleh membawa kepada salah pengertian terhadap nas agama jika tidak didasari dengan panduan yang jelas dan betul. Kadangkala salah pengertian sebegini boleh menyebabkan seseorang berasa putus asa dan mula meninggalkan tanggungjawab duniawinya hanya kerana hendak memberi tumpuan kepada amal ibadah demi bersiap menghadapi kiamat yang bakal tiba. Yang jelasnya, apa yang berlaku di Timur Tengah sekarang ini tidak dapat ditafsirkan dan dikaitkan secara pasti dengan sebahagian nas-nas spesifik Al-Quran dan Hadis yang menyebut mengenai beberapa fitnah akhir zaman. Malahan, terdapat pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba menggunakan peristiwa sebegini untuk mengetengahkan agenda pelampauan mereka. Mereka lalu menyalahgunakan nas-nas agama untuk menghalalkan tindakan-tindakan mereka yang melampau. Masih segar lagi dalam ingatan kita peristiwa yang berlaku beberapa tahun yang lalu bagaimana puak radikal ISIS telah menggunakan nas-nas berkaitan “bendera hitam” bagi menyokong agenda mereka, lalu menghalalkan tindakan ganas mereka yang sama sekali tidak dibenarkan di dalam agama. Maka atas dasar ini, masyarakat Islam perlu lebih berhati-hati ketika berhadapan dengan penafsiran yang simplistik dan tidak jelas. Ia tidak seharusnya dianggap sebagai satu kebenaran yang pasti. Ketahuilah, bersikap waspada terhadap penafsiran agama tidak bererti menolak periwayatan nas-nas agama yang sahih. Akan tetapi yang dipersoalkan sebenarnya adalah pentakwilan dan penentuan konteks bagi nas-nas tersebut, sekiranya ia tidak menepati penjelasan para ulama dan penafsiran yang muktabar. Saudara dan Saudari yang saya hormati, Terdapat banyak pengajaran yang boleh diraih di sebalik nas-nas berkaitan akhir zaman. Di kesempatan ini, izinkan saya untuk mengongsikan dua perkara utama yang boleh kita hayati bersama dalam membahaskan berkaitan teks-teks agama ini: Pertama: Fitnah atau ujian akhir zaman merupakan salah satu bentuk ujian kehidupan yang sudah ditentukan oleh Allah (S.W.T.) ke atas hamba-hambaNya. Sebenarnya, Allah (S.W.T.) ingin menguji siapakah di antara hamba-hambaNya yang lebih baik amalannya. Firman Allah (S.W.T.): Yang bermaksud: "Dia yang telah mencipta kematian dan kehidupan untuk menguji kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya; dan Dia Maha Berkuasa, lagi Maha Pengampun." (Surah Al-Mulk, ayat 2). Perjalanan kita di dunia ini adalah suatu medan untuk kita memperkukuhkan iman, mempertingkatkan amalan soleh dan memupuk daya tahan dalam menghadapi sebarang bentuk kesulitan mahupun ujian dengan penuh ketaatan dan kesabaran. Sebagai seorang mukmin, kita seharusnya tidak mudah mengeluh ataupun menyalahkan takdir, tetapi sebaliknya kita memperkukuhkan hubungan kita kepada Allah (S.W.T.) dan mencari jalan penyelesaian dengan penuh hikmah dan kesabaran. Saudara dan Saudari yang dirahmati Allah, Perkara kedua yang boleh sama-sama kita pelajari daripada panduan Rasulullah (S.A.W.) berkaitan akhir zaman ini adalah, ia sebenarnya mengingatkan kita untuk mempersiapkan diri menghadapi kehidupan alam akhirat. Kita diingatkan untuk memperbanyakkan amal kebajikan, melakukan kebaikan dan memberi kemanfaatan buat umat manusia sejagat. Bahkan semangat menyumbang dan melakukan kebaikan ini tetap perlu terus dihidupkan walaupun jika kita mengetahui bahawa kiamat berlaku esok. Dalam hal ini, Rasulullah (S.A.W.) berpesan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad yang bermaksud: "Jika hari kiamat tiba dan di tangan salah seorang daripada kamu ada benih, maka jika ia mampu untuk menanamnya sebelum terjadi kiamat, maka hendaklah ia melakukannya." Nabi (S.A.W.) meninggalkan panduan yang amat berharga buat kita. Baginda memberi dorongan dan semangat positif kepada umatnya, agar tetap berusaha melakukan kebaikan dan kebajikan pada setiap masa dan keadaan. Maka ayuh saudaraku, marilah kita mendalami ilmu dan memahami teks agama dengan baik. Rujuklah kepada pakar dan para asatizah kita. Dan dalam kita mengharungi detik-detik yang mencabar ini, marilah kita bersama-sama mengukuhkan keimanan, mengutuhkan ketakwaan dan terus melakukan kebaikan kepada semua insan. Hanya kepada Allah kita berserah, kepada-Nya kita mengharapkan bantuan dan kepada-Nya juga kita kembali. Semoga Allah (S.W.T.) mengurniakan kita iman yang kukuh, kesabaran yang jitu dan istiqamah untuk kita terus menanam benih-benih kebaikan hingga hembusan nafas kita yang terakhir. Amin ya Rabbal ‘Alamin. أَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِي وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوهُ إِنَّهُ هُوَ الغَفُوْرُ الرَّحِيْم Khutbah Kedua الحَمْدُ للهِ حَمْدًا كَثِيرًا كَمَا أَمَرَ، وَأَشْهَدُ Ø£ÙŽÙ† لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِينَ. أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله، اِتَّقُوا اللهَ تَعَالَى فِيمَا أَمَرَ، وَانتَهُوا عَمَّا نَهَاكُم عَنْهُ وَزَجَرَ. أَلَا صَلُّوا وَسَلِّمُوا عَلَى النَّبِيِّ الْمُصْطَفَى، فَقَدْ أَمَرَنَا اللهُ بِذَلِكَ حَيْثُ قَال فِي كِتَابِهِ العَزِيزِ: إِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَـا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا تَسلِيمًا. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ. وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المَهْدِيِّينَ أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِيِّ، وَعَن بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالقَرَابَةِ وَالتَّابِعِينَ، وَتَابِعِي التَّابِعِينَ، وَعَنَّا مَعَهُم وَفِيهِم بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلمُؤْمِنِينَ وَالمُؤْمِنَاتِ، وَالمُسْلِمِينَ وَالمُسْلِمَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنهُم وَالأَمْوَاتِ. اللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا البَلَاءَ وَالوَبَاءَ وَالزَّلَازِلَ وَالمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، عَن بَلَدِنَا خَاصَّةً، وَسَائِرِ البُلْدَانِ عَامَّةً، يَا رَبَّ العَالَمِينَ. اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا اْلمُسْتَضْعَفِيْنَ فِي غَزَّة وَفِي فِلِسْطِينَ وَفِيْ كُلِّ مَكَانٍ عَامَّةً، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين. اللَّهُمَّ بَدِّلْ خَوْفَهُمْ أَمْنًا، وَحُزْنَهُمْ فَرَحًا، وَهَمَّهُمْ فَرَجًا، يَا رَبَّ العَالَمِينَ. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنيَا حَسَنَةً، وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. عِبَادَ اللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي القُرْبَى، وَيَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ، فَاذكُرُوا اللهَ العَظِيمَ يَذْكُركُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدكُمْ، وَاسْأَلُوهُ مِن فَضلِهِ يُعطِكُم، وَلَذِكرُ اللهِ أَكبَرُ، وَاللهُ يَعلَمُ مَا تَصنَعُونَ. https://muslimsg.app/v1/khutbah_contents/443
    0 Comments 0 Shares 5302 Views
  • Sangat besar rasa cinta Rasulullah kepada Khadijah, sampai-sampai Aisyah mengatakan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim,

    “Tidak pernah aku merasa cemburu kepada seorang pun dari istri-istri Rasulullah seperti kecemburuanku terhadap Khadijah. Padahal aku tidak pernah melihatnya. Tetapi Rasulullah seringkali menyebut-nyebutnya. Jika ia memotong seekor kambing, ia potong-potong dagingnya, dan mengirimkannya kepada sahabat-sahabat Khadijah.

    Maka aku pun berkata kepadanya, “Sepertinya tidak ada wanita lain di dunia ini selain Khadijah…!”

    Maka berkatalah Rasulullah, “Ya, begitulah ia, dan darinyalah aku mendapatkan anak.”

    Dalam suatu riwayat dikisahkan, suatu saat Aisyah merasa cemburu, lalu berkata, “Bukankah ia (Khadijah) hanya seorang wanita tua dan Allah telah memberi gantinya untukmu yang lebih baik darinya? (maksud Aisyah yang menggatikan Khadijah adalah dirinya). Maka Belaiu pun marah sampai berguncang rambut depannya. Lalu Beliau bersabda, “Demi Allah! Ia tidak memberikan ganti untukku yang lebih baik darinya. Khadijah telah beriman kepadaku ketika orang-orang masih kufur, ia membenarkanku ketika orang-orang mendustakanku, ia memberikan hartanya kepadaku ketika manusia lain tidak mau memberiku, dan Allah memberikan kepadu anak darinya dan tidak memberiku anak dari yang lain.”Maka aku berkata dalam hati,” Demi Allah, aku tidak akan lagi menyebut Khadijah dengan sesuatu yang buruk selama-lamanya.”

    Ketika Aisyah ingin menampakkan kelebihannya atas Khadijah, ia berkata kepada Fatimah ra., putri Nabi dari Khadijah ra.: “Aku gadis ketika dinikahi ayahmu sedang ibumu adalah janda ketika dinikahi ayahmu.” Rasul saw. Yang mendengar ucapan ini dari putrinya yang mengeluh bersabda: “Sampaikanlah kepadanya ‘Ibuku (maksudnya Khadijah ra) lebih hebat dari engkau, beliau menikahi ayahku yang jejaka, sedang engkau menikahinya saat beliau duda.”

    Disamping itu Rasulullah tidak memadu Khadijah dengan wanita lain, sedang semua istri selainnya dimadu.
    Teman-teman Khadiijah pun masih diingat oleh Rasul dan berpesan kepada putri-putri beliau agar terus menjalin hubungan kasih dengan mengirimkan hadiah-walau sederhana- kepada mereka.

    Ketika Fath Makkah, yakni hari keberhasilan rasul saw memasuki kota Mekkah bersama kaum Muslim, beliau berkunjung ke lokasi rumah Khadijah ra., karena rumah itu sendiri telah tiada. Beliau juga-pada hari itu- menyendiri, di tengah kesibukan bersama pasukan kaum Muslim, dengan seorang wanita tua sambil bercakap-cakap dengan wajah berseri-seri. Aisyah ra yang melihat hal tersebut bertanya:”Siapa orang itu dan apa yang dibicarakannya?” Ternyata wanita tua itu sobat karib Khadijah ra dan pembicaraan Nabi saw dengannya berkisar pada kenangan manis masa lalu.

    Gerak langkah suara dan ketukan pintu yang biasa dilakukan Khadijah ra pun terus segar dalam benak dan pikiran beliau. Suatu ketika beliau mendengar ketukan dan suara serupa. Beliau berkomentar:”Ini cara ketukan Khadijah. Saya duga yang dating adalah Hala ( saudara perempuan Khadijah ra.) dan ternyata dugaan beliau benar.

    Demikianlah keagungan cinta Rasulullah swa. kepada Khadijah ra. Yang akan tetap terukir indah sepajang zaman.

    #gerbangmakrifat
    #IslamForU
    Sangat besar rasa cinta Rasulullah kepada Khadijah, sampai-sampai Aisyah mengatakan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim, “Tidak pernah aku merasa cemburu kepada seorang pun dari istri-istri Rasulullah seperti kecemburuanku terhadap Khadijah. Padahal aku tidak pernah melihatnya. Tetapi Rasulullah seringkali menyebut-nyebutnya. Jika ia memotong seekor kambing, ia potong-potong dagingnya, dan mengirimkannya kepada sahabat-sahabat Khadijah. Maka aku pun berkata kepadanya, “Sepertinya tidak ada wanita lain di dunia ini selain Khadijah…!” Maka berkatalah Rasulullah, “Ya, begitulah ia, dan darinyalah aku mendapatkan anak.” Dalam suatu riwayat dikisahkan, suatu saat Aisyah merasa cemburu, lalu berkata, “Bukankah ia (Khadijah) hanya seorang wanita tua dan Allah telah memberi gantinya untukmu yang lebih baik darinya? (maksud Aisyah yang menggatikan Khadijah adalah dirinya). Maka Belaiu pun marah sampai berguncang rambut depannya. Lalu Beliau bersabda, “Demi Allah! Ia tidak memberikan ganti untukku yang lebih baik darinya. Khadijah telah beriman kepadaku ketika orang-orang masih kufur, ia membenarkanku ketika orang-orang mendustakanku, ia memberikan hartanya kepadaku ketika manusia lain tidak mau memberiku, dan Allah memberikan kepadu anak darinya dan tidak memberiku anak dari yang lain.”Maka aku berkata dalam hati,” Demi Allah, aku tidak akan lagi menyebut Khadijah dengan sesuatu yang buruk selama-lamanya.” Ketika Aisyah ingin menampakkan kelebihannya atas Khadijah, ia berkata kepada Fatimah ra., putri Nabi dari Khadijah ra.: “Aku gadis ketika dinikahi ayahmu sedang ibumu adalah janda ketika dinikahi ayahmu.” Rasul saw. Yang mendengar ucapan ini dari putrinya yang mengeluh bersabda: “Sampaikanlah kepadanya ‘Ibuku (maksudnya Khadijah ra) lebih hebat dari engkau, beliau menikahi ayahku yang jejaka, sedang engkau menikahinya saat beliau duda.” Disamping itu Rasulullah tidak memadu Khadijah dengan wanita lain, sedang semua istri selainnya dimadu. Teman-teman Khadiijah pun masih diingat oleh Rasul dan berpesan kepada putri-putri beliau agar terus menjalin hubungan kasih dengan mengirimkan hadiah-walau sederhana- kepada mereka. Ketika Fath Makkah, yakni hari keberhasilan rasul saw memasuki kota Mekkah bersama kaum Muslim, beliau berkunjung ke lokasi rumah Khadijah ra., karena rumah itu sendiri telah tiada. Beliau juga-pada hari itu- menyendiri, di tengah kesibukan bersama pasukan kaum Muslim, dengan seorang wanita tua sambil bercakap-cakap dengan wajah berseri-seri. Aisyah ra yang melihat hal tersebut bertanya:”Siapa orang itu dan apa yang dibicarakannya?” Ternyata wanita tua itu sobat karib Khadijah ra dan pembicaraan Nabi saw dengannya berkisar pada kenangan manis masa lalu. Gerak langkah suara dan ketukan pintu yang biasa dilakukan Khadijah ra pun terus segar dalam benak dan pikiran beliau. Suatu ketika beliau mendengar ketukan dan suara serupa. Beliau berkomentar:”Ini cara ketukan Khadijah. Saya duga yang dating adalah Hala ( saudara perempuan Khadijah ra.) dan ternyata dugaan beliau benar. Demikianlah keagungan cinta Rasulullah swa. kepada Khadijah ra. Yang akan tetap terukir indah sepajang zaman. #gerbangmakrifat #IslamForU
    0 Comments 0 Shares 3367 Views
  • Three international schools in Johor received bomb threats, says Johor police chief
    AUSTIN CAMOENS

    PETALING JAYA: At least three more international schools in Johor also received bomb threats on Tuesday (Nov 21).

    When contacted Johor police chief Comm Datuk Kamarul Zaman Mamat said three schools in Johor had received an email claiming that a bomb had been planted there.

    "We immediately sent the bomb disposal unit and K-9 unit to the scene to investigate the matter," he said when contacted.

    more to come...

    Subscribe now to our Premium Plan for an ad-free and unlimited reading experience!

    How useful is this article to you?

    92% of our readers find this article useful

    Found a mistake in this article?

    Report it to us.


    https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/11/21/three-international-schools-in-johor-received-bomb-threats-says-johor-police-chief
    Three international schools in Johor received bomb threats, says Johor police chief AUSTIN CAMOENS PETALING JAYA: At least three more international schools in Johor also received bomb threats on Tuesday (Nov 21). When contacted Johor police chief Comm Datuk Kamarul Zaman Mamat said three schools in Johor had received an email claiming that a bomb had been planted there. "We immediately sent the bomb disposal unit and K-9 unit to the scene to investigate the matter," he said when contacted. more to come... Subscribe now to our Premium Plan for an ad-free and unlimited reading experience! How useful is this article to you? 92% of our readers find this article useful Found a mistake in this article? Report it to us. https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/11/21/three-international-schools-in-johor-received-bomb-threats-says-johor-police-chief
    WWW.THESTAR.COM.MY
    Three international schools in Johor received bomb threats, says Johor police chief
    PETALING JAYA: At least three more international schools in Johor also received bomb threats on Tuesday (Nov 21).
    0 Comments 0 Shares 1830 Views
  • PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

    Sifat Zuhud dan Kesannya

    عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ الَى النَّبِيِّ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَمَ فَقَالَ: يَا رَسولَ الله دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ اَحَبَنِيَ اللهُ وَ اَحَبَنِيَ النَّاسُ فَقَالَ: ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا يُحِبَّكَ اللهُ وَ ازْهَدْ فِي مَا عِنْدَ النَّاسِ يُحِبَّكَ النَّاسُ حَدِيثٌ حَسَنٌ رَوَاهُ ابْنُ مَاجَه وَ غَيْرُهُ بِأَسَانِيدَ حَسَنَةٍ

    Daripada Abi al-Abbas Sahl bin Sa’ad al-Sa’idi r.a berkata, bahawa seseorang datang kepada Nabi SAW seraya berkata: “Wahai Rasulullah, tunjukkanlah saya suatu pekerjaan yang jika dikerjakan nescaya saya dicintai Allah dan dicintai umat manusia.’ Rasulullah SAW bersabda: ‘Zuhudlah engkau akan dunia, nescaya Allah akan menyintaimu, dan zuhudlah engkau akan apa yang ada pada manusia, nescaya mereka mencintaimu.” (HR Ibn Majah No: 4102) Status: Hadis Hasan

    Pengajaran:

    1.  Suatu sifat penting yang wajib ada pada diri setiap mukmin ialah sifat zuhud.

    2.  Zuhud terhadap dunia mempunyai banyak pengertian di kalangan ulama tasauf antaranya ialah membenci, berpaling, meninggalkan dan menjauhkan diri dari kemewahan dunia serta mengosongkan hati dari mengingati perkara dunia.

    3.  Zuhud terhadap apa yang dimiliki manusia, bererti menjauhkan diri dari merasa irihati terhadap apa yang dimiliki oleh manusia serta mengosongkan hati dari mengingati harta milik orang. Bukan bererti membenci sehingga suka agar kesenangan orang lain hilang kerana itu hasad dengki yang amat dilarang.

    4.  Zuhud sebenar bukan bererti meninggalkan dunia atau langsung tidak berharta. Zuhud sejati ialah tidak menjadikan dunia dan kemewahan hidup sebagai matlamat hidup, walaupun kekayaannya memenuhi dunia seumpama yang terjadi pada jutawan zaman Rasulullah SAW seperti Abdul Rahman ibn ‘Auf, kerana matlamat hidup seorang mukmin ialah Allah dan keredhaanNya, bukan benda-benda selainNya.

    5.  Sesiapa yang memiliki sifat zuhud, nescaya Allah akan menyintainya.

    Hadis 31
    #Hadis40ImamNawawi
    #BangunkanJiwamu
    #TeguhkanUkhuwahSebarkanRahmah
    #BinaNegaraRahmah
    #PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor

    22hb Nov.  2023
    08hb Jamadil Awal 1445H

    Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
    telegram.me/hadisharian_ikram
    PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS Sifat Zuhud dan Kesannya عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ الَى النَّبِيِّ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ ÙˆÙŽ سَلَمَ فَقَالَ: يَا رَسولَ الله دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ اَحَبَنِيَ اللهُ ÙˆÙŽ اَحَبَنِيَ النَّاسُ فَقَالَ: ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا يُحِبَّكَ اللهُ ÙˆÙŽ ازْهَدْ فِي مَا عِنْدَ النَّاسِ يُحِبَّكَ النَّاسُ حَدِيثٌ حَسَنٌ رَوَاهُ ابْنُ مَاجَه ÙˆÙŽ غَيْرُهُ بِأَسَانِيدَ حَسَنَةٍ Daripada Abi al-Abbas Sahl bin Sa’ad al-Sa’idi r.a berkata, bahawa seseorang datang kepada Nabi SAW seraya berkata: “Wahai Rasulullah, tunjukkanlah saya suatu pekerjaan yang jika dikerjakan nescaya saya dicintai Allah dan dicintai umat manusia.’ Rasulullah SAW bersabda: ‘Zuhudlah engkau akan dunia, nescaya Allah akan menyintaimu, dan zuhudlah engkau akan apa yang ada pada manusia, nescaya mereka mencintaimu.” (HR Ibn Majah No: 4102) Status: Hadis Hasan Pengajaran: 1.  Suatu sifat penting yang wajib ada pada diri setiap mukmin ialah sifat zuhud. 2.  Zuhud terhadap dunia mempunyai banyak pengertian di kalangan ulama tasauf antaranya ialah membenci, berpaling, meninggalkan dan menjauhkan diri dari kemewahan dunia serta mengosongkan hati dari mengingati perkara dunia. 3.  Zuhud terhadap apa yang dimiliki manusia, bererti menjauhkan diri dari merasa irihati terhadap apa yang dimiliki oleh manusia serta mengosongkan hati dari mengingati harta milik orang. Bukan bererti membenci sehingga suka agar kesenangan orang lain hilang kerana itu hasad dengki yang amat dilarang. 4.  Zuhud sebenar bukan bererti meninggalkan dunia atau langsung tidak berharta. Zuhud sejati ialah tidak menjadikan dunia dan kemewahan hidup sebagai matlamat hidup, walaupun kekayaannya memenuhi dunia seumpama yang terjadi pada jutawan zaman Rasulullah SAW seperti Abdul Rahman ibn ‘Auf, kerana matlamat hidup seorang mukmin ialah Allah dan keredhaanNya, bukan benda-benda selainNya. 5.  Sesiapa yang memiliki sifat zuhud, nescaya Allah akan menyintainya. Hadis 31 #Hadis40ImamNawawi #BangunkanJiwamu #TeguhkanUkhuwahSebarkanRahmah #BinaNegaraRahmah #PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor 22hb Nov.  2023 08hb Jamadil Awal 1445H Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah : telegram.me/hadisharian_ikram
    0 Comments 0 Shares 2025 Views
More Results