PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS
Larangan Melakukan Kezaliman
عن أبي ذر الغÙاري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم Ùيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنّÙÙŠ Øَرَّمْت٠الظّÙلْمَ عَلَى Ù†ÙŽÙْسÙÙŠ وَجَعَلْتÙه٠بَيْنَكÙمْ Ù…ÙØَرَّماً Ùَلاَ تَظَالَمÙوا. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ ضَالٌّ Ø¥Ùلاَّ مَنْ هَدَيْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَهْدÙونÙÙŠ أَهْدÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ جَائÙعٌ Ø¥Ùلاَّ مَنْ أَطْعَمْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَطْعَمÙونÙÙŠ أَطْعÙمْكÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ عَار٠إÙلاَّ مَنْ كَسَوْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَكْسÙونÙÙŠ أَكْسÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ تÙخْطÙئÙونَ بÙاللَّيْل٠وَالنَّهَار٠وَأَنَا أَغْÙÙر٠الذّÙÙ†Ùوبَ جَمÙيعاً ÙَاسْتَغْÙÙرÙونÙÙŠ أَغْÙÙرْ Ù„ÙŽÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ لَنْ تَبْلÙغÙوا ضÙرّÙÙŠ ÙَتَضÙرّÙونÙÙŠ وَلَنْ تَبْلÙغÙوا Ù†ÙŽÙْعÙÙŠ ÙَتَنْÙَعÙونÙÙŠ. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى أَتْقَى قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا زَادَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ ÙÙÙŠ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى Ø£ÙŽÙْجَر٠قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùنْ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ قَامÙوا ÙÙÙŠ صَعÙيْد٠وَاØÙد٠ÙَسَأَلÙونÙÙŠ Ùَأَعْطَيْت٠كÙلَّ وَاØÙد٠مَسْأَلَتَه٠مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùمَّا عÙنْدÙÙŠ Ø¥Ùلاَّ كَمَا يَنْقÙص٠الْمÙخْيَط٠إÙذَا Ø£ÙدْخÙÙ„ÙŽ الْبَØْرَ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥Ùنَّمَا Ù‡ÙÙŠÙŽ أَعْمَالÙÙƒÙمْ Ø£ÙØْصÙيهَا Ù„ÙŽÙƒÙمْ Ø«Ùمَّ Ø£ÙÙˆÙŽÙÙ‘ÙيكÙمْ Ø¥Ùيَّاهَا Ùَمَنْ وَجَدَ خَيْراً ÙَلْيَØْمَد٠اللهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ùَلاَ ÙŠÙŽÙ„Ùومَنَّ Ø¥Ùلاَّ Ù†ÙŽÙْسَهÙ
Daripada Abu Zar al-Ghifari RA daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Baginda daripada Allah SWT bahawa Dia berfirman: Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya Aku mengharamkan ke atas diriKu kezaliman dan Aku jadikannya di kalangan kamu sebagai suatu perkara yang diharamkan, maka janganlah kamu saling zalim-menzalimi diantara satu sama lain. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua sesat kecuali sesiapa yang Aku berikan petunjuk, maka mintalah petunjuk (hidayah) dariKu nescaya akan Ku berikan petunjuk. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka hendaklah kamu meminta makanan daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu makanan. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali orang yang Aku berikannya pakaian, maka hendaklah kamu meminta pakaian daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu pakaian. Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya kamu melakukan kesalahan siang dan malam dan Aku mengampunkan semua dosa, maka mintalah keampunan daripadaKu nescaya Aku akan ampunkan kamu. Wahai hamba-hambaKu! Selamanya kamu tidak akan mampu mendatangkan kememudaratan yang boleh menyakitiKu. Dan kamu tidak akan mampu mendatangkan faedah yang boleh memberi manfaat kepada Ku. Wahai hamba-hambaKu! Kalau semua manusia, yang terdahulu dan yang terkemudian daripada kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua mempunyai hati bertaqwa umpama hati orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak menambahkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati jahat umpama hati orang yang paling jahat di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak akan mengurangkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua berhimpun di suatu tempat, lalu mereka meminta daripadaKu (iaitu meminta sesuatu pemberian), lantas Aku kurniakan setiap orang dari kalangan mereka permintaannya, nescaya hal itu tidak mengurangkan sedikitpun apa-apa yang ada di sisiKu kecuali umpama berkurangnya air laut apabila dicelupkan sebatang jarum. Wahai hamba-hambaKu! Bahawa sesungguhnya hanya amalan kamu yang Aku akan perhitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakan pembalasannya. Maka barangsiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah dia memuji Allah dan barangsiapa yang mendapat selain kebaikan, maka janganlah dia mencela kecuali mencela dirinya sendiri.
(HR Muslim No: 2577) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Zalim adalah suatu sifat keji yang diharamkan Allah SWT ke atas diri-Nya dan ke atas hamba-hamba-Nya. Barangsiapa yang melakukan kezaliman bererti dia telah melampaui batasan yang digariskan oleh Allah SWT.
2. Menegakkan keadilan di antara manusia serta haramnya berlaku zalim di antara mereka merupakan tujuan dari ajaran Islam yang paling penting.
3. Semua hamba adalah berhajat dan bergantung penuh kepada kurniaan dan kemurahan Allah SWT. Dialah Tuhan yang memberikan petunjuk, memberikan rezeki, memberi pakaian dan Dia juga Tuhan Yang Maha Pengampun segala dosa hamba-hamba-Nya. Sesungguhnya rahmat Allah sentiasa mendahului murka-Nya.
4. Segala permohonan hendaklah hanya diajukan kepada Allah SWT, sama ada permohonan meminta hidayah, rezeki, makanan dan pakaian juga permohonan agar diampunkan segala dosa.
5. Sesungguhnya Allah SWT Maha Gagah Perkasa. Manusia sekali-kali tidak mampu memberikan-Nya manfaat dan mudarat.
6. Segala perbuatan manusia sama ada ketaqwaan atau kejahatan, walaupun pada tahap yang paling maksimum dan paling dahsyat, semuanya tidak akan menambah atau menjejaskan kedudukan Allah SWT walaupun sedikit.
7. Segala kurniaan Allah kepada seluruh manusia dan jin, biar betapa banyak sekalipun, ia tidak akan mengurangkan apa yang dimiliki-Nya walaupun sedikit. la hanya umpama air yang terlekat pada sebatang jarum kerdil yang dijunamkan ke lautan luas.
8. Setiap amalan manusia akan dihitung satu persatu oleh Allah SWT dan Dialah yang akan menyempurnakan pembalasannya, sama ada balasan baik mahupun buruk.
Hadis 24
#Hadis40ImamNawawi
#BangunkanJiwamu
#TeguhkanUkhuwahSebarkanRahmah
#BinaNegaraRahmah
#PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor
15hb Nov. 2023
01hb Rejab 1445H
Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
telegram.me/hadisharian_ikram
Larangan Melakukan Kezaliman
عن أبي ذر الغÙاري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم Ùيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنّÙÙŠ Øَرَّمْت٠الظّÙلْمَ عَلَى Ù†ÙŽÙْسÙÙŠ وَجَعَلْتÙه٠بَيْنَكÙمْ Ù…ÙØَرَّماً Ùَلاَ تَظَالَمÙوا. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ ضَالٌّ Ø¥Ùلاَّ مَنْ هَدَيْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَهْدÙونÙÙŠ أَهْدÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ جَائÙعٌ Ø¥Ùلاَّ مَنْ أَطْعَمْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَطْعَمÙونÙÙŠ أَطْعÙمْكÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ عَار٠إÙلاَّ مَنْ كَسَوْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَكْسÙونÙÙŠ أَكْسÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ تÙخْطÙئÙونَ بÙاللَّيْل٠وَالنَّهَار٠وَأَنَا أَغْÙÙر٠الذّÙÙ†Ùوبَ جَمÙيعاً ÙَاسْتَغْÙÙرÙونÙÙŠ أَغْÙÙرْ Ù„ÙŽÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ لَنْ تَبْلÙغÙوا ضÙرّÙÙŠ ÙَتَضÙرّÙونÙÙŠ وَلَنْ تَبْلÙغÙوا Ù†ÙŽÙْعÙÙŠ ÙَتَنْÙَعÙونÙÙŠ. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى أَتْقَى قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا زَادَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ ÙÙÙŠ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى Ø£ÙŽÙْجَر٠قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùنْ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ قَامÙوا ÙÙÙŠ صَعÙيْد٠وَاØÙد٠ÙَسَأَلÙونÙÙŠ Ùَأَعْطَيْت٠كÙلَّ وَاØÙد٠مَسْأَلَتَه٠مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùمَّا عÙنْدÙÙŠ Ø¥Ùلاَّ كَمَا يَنْقÙص٠الْمÙخْيَط٠إÙذَا Ø£ÙدْخÙÙ„ÙŽ الْبَØْرَ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥Ùنَّمَا Ù‡ÙÙŠÙŽ أَعْمَالÙÙƒÙمْ Ø£ÙØْصÙيهَا Ù„ÙŽÙƒÙمْ Ø«Ùمَّ Ø£ÙÙˆÙŽÙÙ‘ÙيكÙمْ Ø¥Ùيَّاهَا Ùَمَنْ وَجَدَ خَيْراً ÙَلْيَØْمَد٠اللهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ùَلاَ ÙŠÙŽÙ„Ùومَنَّ Ø¥Ùلاَّ Ù†ÙŽÙْسَهÙ
Daripada Abu Zar al-Ghifari RA daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Baginda daripada Allah SWT bahawa Dia berfirman: Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya Aku mengharamkan ke atas diriKu kezaliman dan Aku jadikannya di kalangan kamu sebagai suatu perkara yang diharamkan, maka janganlah kamu saling zalim-menzalimi diantara satu sama lain. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua sesat kecuali sesiapa yang Aku berikan petunjuk, maka mintalah petunjuk (hidayah) dariKu nescaya akan Ku berikan petunjuk. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka hendaklah kamu meminta makanan daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu makanan. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali orang yang Aku berikannya pakaian, maka hendaklah kamu meminta pakaian daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu pakaian. Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya kamu melakukan kesalahan siang dan malam dan Aku mengampunkan semua dosa, maka mintalah keampunan daripadaKu nescaya Aku akan ampunkan kamu. Wahai hamba-hambaKu! Selamanya kamu tidak akan mampu mendatangkan kememudaratan yang boleh menyakitiKu. Dan kamu tidak akan mampu mendatangkan faedah yang boleh memberi manfaat kepada Ku. Wahai hamba-hambaKu! Kalau semua manusia, yang terdahulu dan yang terkemudian daripada kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua mempunyai hati bertaqwa umpama hati orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak menambahkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati jahat umpama hati orang yang paling jahat di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak akan mengurangkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua berhimpun di suatu tempat, lalu mereka meminta daripadaKu (iaitu meminta sesuatu pemberian), lantas Aku kurniakan setiap orang dari kalangan mereka permintaannya, nescaya hal itu tidak mengurangkan sedikitpun apa-apa yang ada di sisiKu kecuali umpama berkurangnya air laut apabila dicelupkan sebatang jarum. Wahai hamba-hambaKu! Bahawa sesungguhnya hanya amalan kamu yang Aku akan perhitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakan pembalasannya. Maka barangsiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah dia memuji Allah dan barangsiapa yang mendapat selain kebaikan, maka janganlah dia mencela kecuali mencela dirinya sendiri.
(HR Muslim No: 2577) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Zalim adalah suatu sifat keji yang diharamkan Allah SWT ke atas diri-Nya dan ke atas hamba-hamba-Nya. Barangsiapa yang melakukan kezaliman bererti dia telah melampaui batasan yang digariskan oleh Allah SWT.
2. Menegakkan keadilan di antara manusia serta haramnya berlaku zalim di antara mereka merupakan tujuan dari ajaran Islam yang paling penting.
3. Semua hamba adalah berhajat dan bergantung penuh kepada kurniaan dan kemurahan Allah SWT. Dialah Tuhan yang memberikan petunjuk, memberikan rezeki, memberi pakaian dan Dia juga Tuhan Yang Maha Pengampun segala dosa hamba-hamba-Nya. Sesungguhnya rahmat Allah sentiasa mendahului murka-Nya.
4. Segala permohonan hendaklah hanya diajukan kepada Allah SWT, sama ada permohonan meminta hidayah, rezeki, makanan dan pakaian juga permohonan agar diampunkan segala dosa.
5. Sesungguhnya Allah SWT Maha Gagah Perkasa. Manusia sekali-kali tidak mampu memberikan-Nya manfaat dan mudarat.
6. Segala perbuatan manusia sama ada ketaqwaan atau kejahatan, walaupun pada tahap yang paling maksimum dan paling dahsyat, semuanya tidak akan menambah atau menjejaskan kedudukan Allah SWT walaupun sedikit.
7. Segala kurniaan Allah kepada seluruh manusia dan jin, biar betapa banyak sekalipun, ia tidak akan mengurangkan apa yang dimiliki-Nya walaupun sedikit. la hanya umpama air yang terlekat pada sebatang jarum kerdil yang dijunamkan ke lautan luas.
8. Setiap amalan manusia akan dihitung satu persatu oleh Allah SWT dan Dialah yang akan menyempurnakan pembalasannya, sama ada balasan baik mahupun buruk.
Hadis 24
#Hadis40ImamNawawi
#BangunkanJiwamu
#TeguhkanUkhuwahSebarkanRahmah
#BinaNegaraRahmah
#PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor
15hb Nov. 2023
01hb Rejab 1445H
Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
telegram.me/hadisharian_ikram
PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS
Larangan Melakukan Kezaliman
عن أبي ذر الغÙاري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم Ùيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنّÙÙŠ Øَرَّمْت٠الظّÙلْمَ عَلَى Ù†ÙŽÙْسÙÙŠ وَجَعَلْتÙه٠بَيْنَكÙمْ Ù…ÙØَرَّماً Ùَلاَ تَظَالَمÙوا. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ ضَالٌّ Ø¥Ùلاَّ مَنْ هَدَيْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَهْدÙونÙÙŠ أَهْدÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ جَائÙعٌ Ø¥Ùلاَّ مَنْ أَطْعَمْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَطْعَمÙونÙÙŠ أَطْعÙمْكÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: ÙƒÙلّÙÙƒÙمْ عَار٠إÙلاَّ مَنْ كَسَوْتÙÙ‡Ù ÙَاسْتَكْسÙونÙÙŠ أَكْسÙÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ تÙخْطÙئÙونَ بÙاللَّيْل٠وَالنَّهَار٠وَأَنَا أَغْÙÙر٠الذّÙÙ†Ùوبَ جَمÙيعاً ÙَاسْتَغْÙÙرÙونÙÙŠ أَغْÙÙرْ Ù„ÙŽÙƒÙمْ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥ÙنَّكÙمْ لَنْ تَبْلÙغÙوا ضÙرّÙÙŠ ÙَتَضÙرّÙونÙÙŠ وَلَنْ تَبْلÙغÙوا Ù†ÙŽÙْعÙÙŠ ÙَتَنْÙَعÙونÙÙŠ. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى أَتْقَى قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا زَادَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ ÙÙÙŠ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ كَانÙوا عَلَى Ø£ÙŽÙْجَر٠قَلْب٠رَجÙل٠وَاØÙد٠مÙنْكÙمْ مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùنْ Ù…ÙلْكÙÙŠ شَيْئاً. يَا عÙبَادÙÙŠ: لَوْ أَنَّ أَوَّلَكÙمْ وَآخÙرَكÙمْ ÙˆÙŽØ¥ÙنْسَكÙمْ وَجÙنَّكÙمْ قَامÙوا ÙÙÙŠ صَعÙيْد٠وَاØÙد٠ÙَسَأَلÙونÙÙŠ Ùَأَعْطَيْت٠كÙلَّ وَاØÙد٠مَسْأَلَتَه٠مَا نَقَصَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ù…Ùمَّا عÙنْدÙÙŠ Ø¥Ùلاَّ كَمَا يَنْقÙص٠الْمÙخْيَط٠إÙذَا Ø£ÙدْخÙÙ„ÙŽ الْبَØْرَ. يَا عÙبَادÙÙŠ: Ø¥Ùنَّمَا Ù‡ÙÙŠÙŽ أَعْمَالÙÙƒÙمْ Ø£ÙØْصÙيهَا Ù„ÙŽÙƒÙمْ Ø«Ùمَّ Ø£ÙÙˆÙŽÙÙ‘ÙيكÙمْ Ø¥Ùيَّاهَا Ùَمَنْ وَجَدَ خَيْراً ÙَلْيَØْمَد٠اللهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ Ø°ÙŽÙ„ÙÙƒÙŽ Ùَلاَ ÙŠÙŽÙ„Ùومَنَّ Ø¥Ùلاَّ Ù†ÙŽÙْسَهÙ
Daripada Abu Zar al-Ghifari RA daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Baginda daripada Allah SWT bahawa Dia berfirman: Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya Aku mengharamkan ke atas diriKu kezaliman dan Aku jadikannya di kalangan kamu sebagai suatu perkara yang diharamkan, maka janganlah kamu saling zalim-menzalimi diantara satu sama lain. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua sesat kecuali sesiapa yang Aku berikan petunjuk, maka mintalah petunjuk (hidayah) dariKu nescaya akan Ku berikan petunjuk. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua lapar kecuali orang yang Aku beri makan, maka hendaklah kamu meminta makanan daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu makanan. Wahai hamba-hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali orang yang Aku berikannya pakaian, maka hendaklah kamu meminta pakaian daripadaKu nescaya Aku akan berikan kamu pakaian. Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya kamu melakukan kesalahan siang dan malam dan Aku mengampunkan semua dosa, maka mintalah keampunan daripadaKu nescaya Aku akan ampunkan kamu. Wahai hamba-hambaKu! Selamanya kamu tidak akan mampu mendatangkan kememudaratan yang boleh menyakitiKu. Dan kamu tidak akan mampu mendatangkan faedah yang boleh memberi manfaat kepada Ku. Wahai hamba-hambaKu! Kalau semua manusia, yang terdahulu dan yang terkemudian daripada kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua mempunyai hati bertaqwa umpama hati orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak menambahkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, manusia dan jin di kalangan kamu, sekiranya mereka semua mempunyai hati jahat umpama hati orang yang paling jahat di kalangan kamu, nescaya hal itu tidak akan mengurangkan apa-apapun dalam kerajaanKu. Wahai hamba-hambaKu! Sekiranya semua manusia yang terdahulu dan terkemudian dari kamu, dari kalangan manusia dan jin, sekiranya mereka semua berhimpun di suatu tempat, lalu mereka meminta daripadaKu (iaitu meminta sesuatu pemberian), lantas Aku kurniakan setiap orang dari kalangan mereka permintaannya, nescaya hal itu tidak mengurangkan sedikitpun apa-apa yang ada di sisiKu kecuali umpama berkurangnya air laut apabila dicelupkan sebatang jarum. Wahai hamba-hambaKu! Bahawa sesungguhnya hanya amalan kamu yang Aku akan perhitungkannya bagi kamu, kemudian Aku sempurnakan pembalasannya. Maka barangsiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah dia memuji Allah dan barangsiapa yang mendapat selain kebaikan, maka janganlah dia mencela kecuali mencela dirinya sendiri.
(HR Muslim No: 2577) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
1. Zalim adalah suatu sifat keji yang diharamkan Allah SWT ke atas diri-Nya dan ke atas hamba-hamba-Nya. Barangsiapa yang melakukan kezaliman bererti dia telah melampaui batasan yang digariskan oleh Allah SWT.
2. Menegakkan keadilan di antara manusia serta haramnya berlaku zalim di antara mereka merupakan tujuan dari ajaran Islam yang paling penting.
3. Semua hamba adalah berhajat dan bergantung penuh kepada kurniaan dan kemurahan Allah SWT. Dialah Tuhan yang memberikan petunjuk, memberikan rezeki, memberi pakaian dan Dia juga Tuhan Yang Maha Pengampun segala dosa hamba-hamba-Nya. Sesungguhnya rahmat Allah sentiasa mendahului murka-Nya.
4. Segala permohonan hendaklah hanya diajukan kepada Allah SWT, sama ada permohonan meminta hidayah, rezeki, makanan dan pakaian juga permohonan agar diampunkan segala dosa.
5. Sesungguhnya Allah SWT Maha Gagah Perkasa. Manusia sekali-kali tidak mampu memberikan-Nya manfaat dan mudarat.
6. Segala perbuatan manusia sama ada ketaqwaan atau kejahatan, walaupun pada tahap yang paling maksimum dan paling dahsyat, semuanya tidak akan menambah atau menjejaskan kedudukan Allah SWT walaupun sedikit.
7. Segala kurniaan Allah kepada seluruh manusia dan jin, biar betapa banyak sekalipun, ia tidak akan mengurangkan apa yang dimiliki-Nya walaupun sedikit. la hanya umpama air yang terlekat pada sebatang jarum kerdil yang dijunamkan ke lautan luas.
8. Setiap amalan manusia akan dihitung satu persatu oleh Allah SWT dan Dialah yang akan menyempurnakan pembalasannya, sama ada balasan baik mahupun buruk.
Hadis 24
#Hadis40ImamNawawi
#BangunkanJiwamu
#TeguhkanUkhuwahSebarkanRahmah
#BinaNegaraRahmah
#PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor
15hb Nov. 2023
01hb Rejab 1445H
Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
telegram.me/hadisharian_ikram
0 Comments
0 Shares
1536 Views